Albanik’te bahçıvan, kapıcı, yoga eğitmeni ve yürüyüş rehberi olarak hizmet veren Bayan Bejo, “Çiftçiler burada kültürün koruyucularıdır” dedi. “Ekonomi turizme kayarken, azimli ailelere (ayrılmak yerine vadide kalanlara) değer verilmesi önemlidir.”
İlk yürüyüşüm, kaynaklardan beslenen 65 metrelik Sopoti Şelalesi’ne kadar orta derecede zordu. Bir sonraki yürüyüş, Permet’in güneyindeki Leusa dağ yerleşimindeki 18. yüzyıl Ortodoks Aziz Meryem Kilisesi’ne bir saatlik yürüyüşle yapıldı. Girift bir şekilde oyulmuş ahşap ikonostasisin bulunduğu üç koridorlu taş ve tuğla kilise, freskler ve duvar resimleriyle süslenmiştir.
Daha sonra, beni Vjosa’nın bir kolu olan Lengarica Nehri’ne ve Benja köyü yakınındaki bir dizi kaplıcaya ev sahipliği yapan dar Lengarica Boğazı’na götüren Bayan Bejo ile tanıştım. Zaten kalabalık olan termal banyoların en büyüğünü çevreleyen Osmanlı döneminden kalma Katiu Köprüsü’nün yanından geçtik. Diz boyu suda akıntının yukarısında daha uzak göletlere doğru yürüdük. Altı kükürt banyosunun her birinin kendine özgü bir tıbbi etkisi vardır. Bunu romatizma için seçtik ve sağanak yağmur geçerken rahatlıyorduk.
Ertesi gün Kelcyra nehir kasabasından Vjosa’ya bakan bir sırttaki 2.400 yıllık İlirya kalesinin işaretsiz kalıntılarına kadar 45 dakikalık bir tırmanış yaptık. Kalıntıların yüzlerce metre altında, bir grup kanocu (turuncu tekneler ve elektrikli mavi-yeşil suya karşı kırmızı kasklar) Kelcyra Geçidi’nde kürek çekiyordu. Bu stratejik görüş noktasından, eski sakinler bir zamanlar duman işaretlerini kullanarak diğer ileri karakollarla iletişim kurarak işgalcilere (Yunanlılar, Makedonlar ve Romalılar) karşı uyarıda bulunuyorlardı.
Yürüyüşler arasında Bayan Bejo ile çalışan aileleri ziyaret etmek için köylere yürüdük. Gostivisht’te Flora ve Krenar Sali’nin bedunica adı verilen dağ çiçeklerinden bal üreten 150 arı kovanı var. Yaklaşık 6000 metre yüksekliğindeki Golikut dağının altındaki Peştan köyünde, Bujtina Peştan misafirhanesini ve kamp alanını işleten Mira Muka ile tanıştık. Dünya Savaşı sırasında İtalyan-Yunan Vjosa cephesindeki silah koleksiyonunu bize gösterdi. “Yaklaşık 10 yıl önce burada 15 kişi durdu” dedi. “Bu yıl 1.500 olacak. Vjosa bize her şeyi verir: insanlar, balıklar, su. Bu bizim geçmişimiz ve geleceğimizdir.”
İlk yürüyüşüm, kaynaklardan beslenen 65 metrelik Sopoti Şelalesi’ne kadar orta derecede zordu. Bir sonraki yürüyüş, Permet’in güneyindeki Leusa dağ yerleşimindeki 18. yüzyıl Ortodoks Aziz Meryem Kilisesi’ne bir saatlik yürüyüşle yapıldı. Girift bir şekilde oyulmuş ahşap ikonostasisin bulunduğu üç koridorlu taş ve tuğla kilise, freskler ve duvar resimleriyle süslenmiştir.
Daha sonra, beni Vjosa’nın bir kolu olan Lengarica Nehri’ne ve Benja köyü yakınındaki bir dizi kaplıcaya ev sahipliği yapan dar Lengarica Boğazı’na götüren Bayan Bejo ile tanıştım. Zaten kalabalık olan termal banyoların en büyüğünü çevreleyen Osmanlı döneminden kalma Katiu Köprüsü’nün yanından geçtik. Diz boyu suda akıntının yukarısında daha uzak göletlere doğru yürüdük. Altı kükürt banyosunun her birinin kendine özgü bir tıbbi etkisi vardır. Bunu romatizma için seçtik ve sağanak yağmur geçerken rahatlıyorduk.
Ertesi gün Kelcyra nehir kasabasından Vjosa’ya bakan bir sırttaki 2.400 yıllık İlirya kalesinin işaretsiz kalıntılarına kadar 45 dakikalık bir tırmanış yaptık. Kalıntıların yüzlerce metre altında, bir grup kanocu (turuncu tekneler ve elektrikli mavi-yeşil suya karşı kırmızı kasklar) Kelcyra Geçidi’nde kürek çekiyordu. Bu stratejik görüş noktasından, eski sakinler bir zamanlar duman işaretlerini kullanarak diğer ileri karakollarla iletişim kurarak işgalcilere (Yunanlılar, Makedonlar ve Romalılar) karşı uyarıda bulunuyorlardı.
Yürüyüşler arasında Bayan Bejo ile çalışan aileleri ziyaret etmek için köylere yürüdük. Gostivisht’te Flora ve Krenar Sali’nin bedunica adı verilen dağ çiçeklerinden bal üreten 150 arı kovanı var. Yaklaşık 6000 metre yüksekliğindeki Golikut dağının altındaki Peştan köyünde, Bujtina Peştan misafirhanesini ve kamp alanını işleten Mira Muka ile tanıştık. Dünya Savaşı sırasında İtalyan-Yunan Vjosa cephesindeki silah koleksiyonunu bize gösterdi. “Yaklaşık 10 yıl önce burada 15 kişi durdu” dedi. “Bu yıl 1.500 olacak. Vjosa bize her şeyi verir: insanlar, balıklar, su. Bu bizim geçmişimiz ve geleceğimizdir.”