Bijagos Adaları'ndaki büyük bir deniz kaplumbağası yuvalama alanı kalabalıktan uzak bir dünyadır

çavuş

Aktif Üye
Her yıl binlerce genç yeşil deniz kaplumbağası, bu türün Atlantik'teki en büyük üreme alanlarından biri olan güzel beyaz kum cennetine tırmanarak denize doğru büyüleyici yolculuklarını gerçekleştiriyor. Göze çarpan bir yokluk var: İnsanlar.

Muhteşem üreme etkinlikleri, Batı Afrika'daki Gine-Bissau kıyılarındaki küçük, ıssız bir nokta olan Poilão Adası'nda Ağustos ve Aralık ayları arasında gerçekleşiyor. UNESCO Biyosfer Rezervi olan Bijagós Takımadaları'nın 88 adasının en güneyidir. Geçen yıl kaplumbağalar 2,3 kilometre uzunluğundaki kumsala 44.000'den fazla yuva yaptı.

Kaplumbağa kitleleri yumurtalarını bırakacakları yeri bulmakta pek zorluk çekmiyor gibi görünse de (bazıları Kuzey Atlantik'te 600 milden fazla yüzüyor), insan kaplumbağa severler için ulaşması daha zor bir yer hayal etmek zor.

Ülkenin turizm bakanı Alberto Demba Touré, erişimin büyük bir zorluk olduğunu söyledi. “Bijagós'a gelen turist sayısını artırmak istiyoruz” dedi. Geçtiğimiz yıl UNESCO, Bijagós Adaları'nın Dünya Mirası statüsü arayışına desteğini açıkladı; bu, başarılı olması durumunda görünürlüğünü artıracak ve çevresel korumayı güçlendirecek.


Kaplumbağa koruma programları, Hawaii, Meksika ve Karayipler dahil olmak üzere birçok popüler destinasyondaki tatil köylerinin vazgeçilmezi haline geldi. Gine-Bissau bu pastadan küçük bir parça kapmak isteyebilir ancak bu büyük zorluklarla karşı karşıya kalacaktır.

Siyasi açıdan kırılgan olan Gine-Bissau'nun altyapısı çok azdır ve dünyanın en fakir ve en az turistik ülkelerinden biridir. Ülkenin uykulu anakara başkenti Bissau'ya yapılan uçuşların çoğu, Lizbon veya Dakar, Senegal'den aktarmalı bir uçuş gerektiriyor. Bissau'dan sahile bir saat süren inişli çıkışlı bir yolculuk ve sürat teknesiyle (rotaya bağlı olarak) Poilão Adası'na beş ila yedi saat süren bir yolculuk var.

João Vieira ve Poilão Deniz Milli Parkı'nın bir parçası olan Poilão Adası'nı, genellikle bir seferde bir düzineden fazla olmayan sınırlı sayıda turistin ziyaret etmesine izin verilmektedir. Ada, takımada sakinleri tarafından kutsal sayılıyor ve üzerinde inşaat yapılmasına izin verilmiyor.

Bir uçak, bir kamyon, bir sürat teknesi


Geçtiğimiz sonbaharda, yavru kaplumbağaların yuvadan denize olan yolculuğunu gözlemlemek ve yerel işçilerin her yıl on binlerce yavrunun hayatta kalmasını nasıl izleyip hayatta kalmasını sağladığını görmek için üreme mevsiminin ortasında Poilão'ya gittim.


Yarım milyon nüfuslu bir nehir şehri olan Bissau'ya, Dakar'daki evimden oraya uçarak başladım. Başkanlık sarayından birkaç blok ötede insanlar mango ağaçlarının altındaki plastik masalarda oturuyor, müzik dinliyor ve yakındaki mangrov köklerinden toplanan ızgara istiridyeleri yiyorlardı. Kadınlar ekşi, fermente bir aromaya sahip kaju meyvelerini satarak yürüdüler.

Bissau'yu ziyaret edenler, 18. yüzyıldan kalma bir kale ve aktif askeri üste ev sahipliği yapan Savaş Müzesi'ni ziyaret ederek, 1974'te sona eren Bağımsızlık Savaşı sırasında Bissau-Gineli savaşçıların Portekizli yöneticilere karşı kullandığı, esas olarak Sovyet sponsorluğundaki silahları görebilirler.

Ertesi sabah başka bir ziyaretçiyle birlikte bizi sahile götürecek bir kamyona bindik. Poilão seyahatimi adalardan birinde, tekneyle ulaşım, otopark ücretleri, yemekler, rehber ve üç gecelik temel konaklama organize eden Orango Parque Hotel'deki bir otelden ayırtmıştım. Tüm düzenlemenin maliyeti yaklaşık 1.470 dolardı.

Başkentin arnavut kaldırımlı ana caddesinden çıkıp küçük, çukurlu sokaklara doğru ilerledik. Bir saat sonra mangrov ağaçları arasındaki terk edilmiş bir otelin yakınındaki rıhtıma ulaştık ve orada beyaz bir sürat teknesine bindim.

Üç saat boyunca açık denizde yarışarak Bijagós'un küçük ve çoğunlukla ıssız adalarının yanından geçtik. Zaman zaman, biz hızla geçerken el sallayan, parlak boyalı, uzun ahşap teknelerdeki yarım düzine balıkçının yanından geçiyorduk.

Rahibelerle tanışmak için bir durak


Sonunda takımadaların en büyüğü olan Orango Adası'ndaki bir otelin plajına ulaştık ve yolculuğa devam etmeden önce iki gece geçireceğiz. Bize tek bir rahat oda içeren küçük yuvarlak evlerimiz gösterildi ve taze balık ve pilavdan oluşan bir öğle yemeği verildi.

Adada büyüyen otelin tekne kaptanı ve rehberi Eduardo da Silva, turistlerin Bijagós sakinlerinin doğayla etkileşiminden çok şey öğrenebileceğini söyledi.

“Orango'da her zaman korumacı olduk” dedi.

Kaldığım süre boyunca bir gün Bay Da Silva beni yerel rahibelerle tanıştırmaya götürdü. Orango anaerkil bir toplumdur; Bugün bile, belirli hasatların ne zaman yapılacağına ve kutsal topraklarda neler olacağına hâlâ rahibeler karar veriyor. Bissau'dan ayrılırken bir sokak tezgahından bu amaçla satın aldığım, etiketsiz, neon yeşili, şeker kamışından yapılmış alkol olan iki şişe kana'yı kadınlara ikram ettim. Kana ile yapılan kısa bir törenin ardından rahibeler, topluluk kararlarını çevreyle kalıcı dengeyi sağlayan şeylere nasıl dayandırdıklarını anlattılar.

Rahibelerden Nene Ecane, Bijagós dilindeki bir tercüman aracılığıyla, “Koruma bize ait olanı koruyabilir, böylece onu kaybetmeyelim ve yarın doğacak çocuklarımız bunu bilsin” dedi.

Poilão'ya iniş


Orango'dan ayrılma zamanı geldiğinde, bir önceki gün olduğundan daha küçük olan başka bir sürat teknesi bizi iki saat boyunca temiz sudan geçirdi. Yunusları gördük ve Bay Da Silva elini teknenin yan tarafına vurdu. Yunuslar yaklaşıp yanımıza atladılar.


Bissau'dan sürat teknesiyle yapılan yolculuğun çoğu sorunsuz geçerken, tekne Poilão yakınlarında daha sert dalgalarla karşılaştı. İndiğimizde gün batımından hemen önceydi. Zaman zaman yeşil deniz kaplumbağaları için hayati önem taşıyan volkanik siyah kaya parçaları küçük kumsal boyunca sıralanır.

Tekneyi boşalttığımızda, aralarında parkın müdür yardımcısı Tumbulo Garcia Bamba'nın da bulunduğu João Vieira ve Poilão Deniz Milli Parkı'ndan yarım düzine işçi bizi karşıladı.

“Turistlerin gelip burada kaplumbağalar için nasıl çalıştığımızı öğrenmeleri ve görmeleri iyi bir şey” dedi. Poilão'nun kaplumbağalarına daha fazla ilgi gösterilmesinin bölge dışındaki insanların çevreye saygı duymasını sağlayacağını umduğunu söyledi.

Bay Bamba, adanın kıyılarında daha fazla çöpün bulunduğunu fark ettiğini söyledi; Orango Oteli önümüzdeki hafta için normalde ihtiyaç duyulmayan bir temizlik ekibi ayarladı. Adalardaki işçiler, su şişeleri ve kozmetik ürünleri de dahil olmak üzere çöplerde bulunan birçok ürünün Gine-Bissau'da bulunmadığını ve Batı Afrika'nın diğer bölgelerinden gelmiş olabileceğini söyledi.


Bay Bamba, “Okyanusun sınırları yoktur” dedi.

Denize harika bir yolculuk


Plajdan birkaç düzine metre uzakta kurduğumuz bireysel çadırlarımızın dışında, insan yaşamına dair çok az iz vardı. Cep telefonu alımı yok.

Ama yalnız değildik. Sahilin her yerinde binlerce gömülü kaplumbağa yumurtası vardı. Park personeli bize her birkaç adımda bir yeraltı deniz kaplumbağası yavrularından oluşan başka bir ailenin ortaya çıktığını söyledi. Pek çok yuvada işaretler vardı ama hepsinde yoktu. Dikkatli bir şekilde yürüdük.

Birçoğu Bijagós Adaları'ndan gelen işçiler, genç hayvanları sayıp izlemekle kalmıyor, aynı zamanda onların güvenli bir şekilde denize ulaşmalarına da yardımcı oluyor.

Yuvalar denizden yalnızca 6 metre uzakta olmasına rağmen, beş inç uzunluğundaki yavrular suya yaptıkları kısa yolculukta birçok tehditle karşı karşıya kalıyor; özellikle de yakındaki ağaçlarda onları kapmak için bekleyen kuşlar.


Akşamın erken saatlerinde işçileri, bazen göğüslerine kadar kumda yuva kazarken takip ettik. Yumurtadan yeni çıkmış düzinelerce kaplumbağayı kovalarda topladılar ve onları, serbest bırakmanın daha güvenli olacağı akşam karanlığına ve sular yükselene kadar kamp alanında tuttular.


Birkaç saat sonra işçiler karanlıkta kaplumbağa kovalarını sahile getirip serbest bıraktılar. Aniden birkaç yüz küçük yavru denizin güvenli yoluna doğru yola çıktı. Yıldız ışığında, küçük ön yüzgeçlerini kullanarak hızlı ve büyüleyici bir şekilde kumun içinden suya doğru ilerlediler.

Deniz kaplumbağalarının serbest bırakılmasının ardından otel personelinin açık ateşte pişirdiği taze balıklardan oluşan akşam yemeğine oturduk. Park çalışanları yanımızda yemek yiyordu, hepimiz karanlıkta far ve el feneri kullanıyorduk.

Güneş paneliyle çalışan bir dizüstü bilgisayar, akşam yemeği müziği olarak 90'lı ve 2000'li yılların başındaki aşk şarkılarından oluşan bir çalma listesi çalarak akşama gerçeküstü bir atmosfer kattı. Sadece biz vardık, Usher, Whitney Houston, Mariah Carey ve birkaç metrelik kumun altında ilk kez dalgaların arasında yüzmeyi bekleyen binlerce yavru kaplumbağa.