Şili çölünün ortasında dokuz sanatçıyla birlikte oturuyordum; önümde volkanik And zirveleri ve arkamda Cordillera de la Sal, Tuz Dağları vardı. Tepelerin üzerinden parlayan sabah güneşine gözlerimi kıstım, çölü her yönden aydınlatmaya başladığında kendimi küçük hissettim. Ev sahibimiz Carlos, sıcak kumun üzerine bir battaniye sermiş, bir şişe kırmızı şarap, bir kase koka yaprağı ve dört fincan koymuştu.
Grup olarak organik ikramlardan oluşan tabaklar hazırladık; algarrobo veya keçiboynuzu ağacından yenilebilir meyve kapsülleri; chañar tohumları; Birkaç elma ve portakal dilimi – önce sırayla toprağın içinde diz çöküyor ve fincanları belirli bir sıraya göre koka yaprakları ve şarapla dolduruyor. Sağdaki bardaklar kadınları ve yaşamı, soldakiler ise erkekleri ve ölümü temsil ediyordu; bu her zaman bir ikilikti. Daha sonra toprak ananın ağzı olan Boca de Madre Tierra’yı temsil eden yere kazılmış küçük bir çukurun üzerinden geçerek adaklarımızı sunduk ve onunla dilediğimiz gibi konuştuk.
Burada, bölgenin yerli halkı olan Lickanantay arasında, Toprak Ana’ya vardığımızda onun davetini ve korumasını istemek için geleneksel bir adak olan Ayni adı verilen bir karşılıklılık törenine katıldık. Ruhsal ve tıbbi bir şifacı olan Lickanantay Yatiri Carlos, fotoğrafı çekilemeyecek kadar kutsal olan ritüelde bize rehberlik etti.
Odaklanmış sanat odaklı bir kuruluş olan La Wayaka Current’ın üç haftalık misafir sanatçı programına kabul edildikten bir gün önce, kuzey Şili’deki Atacama Çölü’nün tozlu bir köşesindeki küçük Coyo topluluğuna gelmiştim. çevre, toplum ve çağdaş sanat üzerine. Lickanantay kültürünü öğrenmek, ona katılmak ve deneyimlerimi fotoğraflamak için oradaydım. New York’ta yaşamaktan bıkmıştım ve kadim bilgeliğin dünyanın bu bölgesinde nasıl büyüdüğünü ve bu değerleri kendi hayatımda nasıl onurlandırabileceğimi anlamak istedim.
Coyo gerçek bir kasaba değil; Daha çok çamurdan, taşlardan ve çevredeki manzaradan alınan dallardan yapılmış evlerin bulunduğu dolambaçlı toprak yollardan oluşan bir koleksiyon. Oraya ulaşmak için New York’tan Şili’nin kuzeyindeki Calama şehrine uçmuştum; orada dokuz Stranders’la birlikte bir otobüse bindik ve çöle doğru yola çıktık.
Coyo’ya yaklaştığımızda şoförümüz ve rehberimiz olarak görev yapan jeolog Dago, bize buradaki havanın “limpiar tus pulmones” yani akciğerlerimizi temizleyeceğini söyledi.
Ayni töreninden sonra mahallenin sokaklarında dolaşmaya zaman ayırdım ve güneşin sabah bulutlarını uzaklaştırmasıyla sıcaklığın yükselmeye başladığını hissettim. İlk bakışta evler, sakinlerini dış dünyaya maruz bırakan çatlaklar ve çatlaklarla yıpranmış ve bakımsız görünebilir. Ama onları daha sevgiyle gördüm; her biri toprağın derinliklerine kök salmış ellerden yapılmıştı. Tavanlar taş ve sopalarla desteklenmiş, çitler ise plastik halatlarla birbirine bağlanmıştı. Köpekler evlerin güvenliğini sağladı.
Düşüncelerim New York’taki evime, yıllar içinde toplanan mücevherler ve mobilyalarla ve tozlanan fotoğraflarla dolu daireme gitti. Brooklyn’de Aşağı Manhattan silüetinin yatak odamın aynasına yansıdığı kumtaşından bir evde yaşıyorum. Bu şehri kimin elleriyle inşa ettiğine dair hiçbir fikrim yok.
Havlayan köpekler beni Coyo’ya geri çekerken, dünyanın başka bir yerinde gökdelenleri ve ışıkları hiç sönmeyen gelişen bir şehrin olduğu gerçeğini kabul etmekte zorlandım. New York’ta bu topluluğa yabancı bir şekilde yaşamımı sürdürdüğümü fark ettim. Ve bu yaşam devam ederken, dünyanın en kurak çölündeki bu topluluk, Toprak Ana’ya devam edip edemeyeceğimizi soruyor. Cevaplar için size gelebilir miyiz, Madre Tierra?
Çölde zaman bulanıktı. Günler uçup gitti. Rotasını gün batımları ve gün doğumlarıyla, yaptığım yürüyüşlerle, tanıştığım insanlarla ölçtüm. Carlos’un karısı Sandra günlerime karışmaya devam etti. Enerjisi bulaşıcıydı ve onunla ilgili her şey canlıydı: kıyafetleri, kahkahası, gücü.
Sandra köklü bir çoban ailesinden geliyor. Bir öğleden sonrayı onunla çobanlık yaparak ve lamalar ve koyunlarla çölde yürürken hayat hakkında konuşarak geçirdik. Her gün o ve Carlos, hayvanlarını beslemek için kavurucu güneşin altında saatlerce yürüyüş yapıyorlar, sürünün her iki yanında dolaşıyorlar ve onları uzakta tutmak için ıslık çalıyorlar. Sandra, torunu Gaspar’ı sırtına sımsıkı sarılı bir şekilde taşıyordu.
Bir gün ağaçların gölgesinde durduk, toprağı dikenlerden ve deve dikenlerinden temizledik ve hayvanlar otlarken oturduk. Sandra bize Coyo’daki üssümüzün eskiden onun evi olduğunu söyledi. Ancak, koronavirüs pandemisinin ardından o ve Carlos, kilometrelerce açık alana ve hayvanlara tohum bırakan ağaçlara sahip, pastoral ailelere ayrılmış bir yer olan Coyo’dan arabayla 15 dakika uzaklıktaki mevcut evlerine taşınmaya karar vermişlerdi. yemek için. Elektrik, sıcak su ve cep telefonu bağlantısı çok az olduğundan veya hiç olmadığından, aile topluluğu içme suyunun düzenli olarak dağıtılması için paralarını orada biriktiriyor.
Coyo mütevazı bir çöl topluluğu olmasına rağmen Sandra ve Carlos için bir rahatlıktı. Bu teselliyi ben de anladım. Sandra, yeni yaşam tarzına ilk başta alışmanın zor olduğunu ancak artık kendilerini doğaya daha bağlı hissettiklerini söyledi. Sandra konuşurken Gaspar toprakta yuvarlandı ve tatmak için ağzına taşlar götürdü.
Bir kez daha New York’taki hayatımı düşündüm; benzer konfor ve rahatlıklarla; bağlantılarımızı ve diğer canlılara saygımızı özel bir tür cömertlikle takas ettiğimiz bir yer. Ama bu Hayat da zengindir. Sandra ve Carlos her gün çölde yürüyüşe gönüllü oluyorlar, altlarındaki yerle, üstlerindeki gökyüzüyle bağlarını hissediyorlar. Brooklyn’de bir annenin, yerden sopa almak için durduğu için oğlunu azarladığını görmüştüm. Gaspar’ı ve toprakla bu kadar özgürce oynayabildiği için ne kadar mutlu olduğunu düşündüm.
Lickanantay’a göre, Carlos gibi Yatiriler, yıldırım çarpmış ve geri kalanımızın yalnızca halüsinojenlerin kullanımı yoluyla erişebildiği ruhsal yeteneklerini uyandırmış seçilmiş varlıklardır. Bize, Carlos’un ölü doğduğunu, ta ki annesi San Pedro’daki hastanenin duvarlarına yıldırım düşmesini hissedip onun dünyevi çığlığını tetiklediğini söyledi.
Lickanantay kültüründe “Pachakuti” terimi, toplumsal ayaklanma ve dönüşüm zamanını ifade eder. Carlos, 2017’deki güneş tutulması bizi beşinci Pachakuti’de karşıladığını söyledi. Yüzyıllar boyunca egemen toplumsal düzen, yerli toplulukların bilgeliğini gizlemek ve utandırmak için tasarlanmış Batılı fatihlerin düzeniydi. Bu yeni Pachakuti’nin bizi bu enerjiden kurtardığını ve Toprak Ana ve onun tüm varlıklarıyla uyumu yeniden kurmak için bizi yerli bilgiyle yenilediğini söyledi.
Mineraller açısından zengin olan Atacama Çölü aynı zamanda lityum, bakır, magnezyum ve potasyum madenleriyle de doludur. Özellikle elektrikli araç bataryalarında kullanılan ve yenilenebilir enerjiye küresel geçiş için hayati önem taşıyan lityumun çıkarılması, madencilik çıkarları, iklim değişikliği ve yerli hakları konusunda süregelen tartışmaların merkezinde yer alıyor.
Engebeli yollarda kilometrelerce araba sürdük, manzaraya hayran kaldık – çöle, lityum açısından zengin tuz düzlüklerine, madenlerin kendisine. Hiçbir şey, hiçbir şey, ta ki aniden manzara açılıncaya ve çölü yeni kar gibi kaplayan kilometrelerce tuzu görene kadar. . Minibüsü park ettik ve bu manzara karşısında oturup sarp bir çıkıntıya tırmandım ve Cordillera de la Sal’ın arkasında batan güneşin çölü ve karla kaplı dağları pembeye çevirmesini izledim.
Bir sabah gökler açıldı. İlk başta sadece birkaç damla yağmur yağdı, ancak daha sonra rüzgar güçlendi, gökyüzü grileşti ve aralıksız yağmur yağmaya başladı. İçimizden bir grup yağmurluklarımızı giyip, yağmurun kollarımızdan ıslanmasını sağlamak için kollarımızı iki yana açarak sokağa koştuk.
Dago’nun bize söylediği gibi, ciğerlerimi temizlemek için, tatlı kokulu havanın ciğerlerime dolmasına izin vererek derin bir nefes aldım. Sonunda demek istediğinin bu olduğunu anladım.
Irjaliina Paavonpera şu anda Sidney, Avustralya ile Paxos, Yunanistan arasında yaşayan bir fotoğrafçı. Çalışmalarınıza devam edebilirsiniz instagram.
Grup olarak organik ikramlardan oluşan tabaklar hazırladık; algarrobo veya keçiboynuzu ağacından yenilebilir meyve kapsülleri; chañar tohumları; Birkaç elma ve portakal dilimi – önce sırayla toprağın içinde diz çöküyor ve fincanları belirli bir sıraya göre koka yaprakları ve şarapla dolduruyor. Sağdaki bardaklar kadınları ve yaşamı, soldakiler ise erkekleri ve ölümü temsil ediyordu; bu her zaman bir ikilikti. Daha sonra toprak ananın ağzı olan Boca de Madre Tierra’yı temsil eden yere kazılmış küçük bir çukurun üzerinden geçerek adaklarımızı sunduk ve onunla dilediğimiz gibi konuştuk.
Burada, bölgenin yerli halkı olan Lickanantay arasında, Toprak Ana’ya vardığımızda onun davetini ve korumasını istemek için geleneksel bir adak olan Ayni adı verilen bir karşılıklılık törenine katıldık. Ruhsal ve tıbbi bir şifacı olan Lickanantay Yatiri Carlos, fotoğrafı çekilemeyecek kadar kutsal olan ritüelde bize rehberlik etti.
Odaklanmış sanat odaklı bir kuruluş olan La Wayaka Current’ın üç haftalık misafir sanatçı programına kabul edildikten bir gün önce, kuzey Şili’deki Atacama Çölü’nün tozlu bir köşesindeki küçük Coyo topluluğuna gelmiştim. çevre, toplum ve çağdaş sanat üzerine. Lickanantay kültürünü öğrenmek, ona katılmak ve deneyimlerimi fotoğraflamak için oradaydım. New York’ta yaşamaktan bıkmıştım ve kadim bilgeliğin dünyanın bu bölgesinde nasıl büyüdüğünü ve bu değerleri kendi hayatımda nasıl onurlandırabileceğimi anlamak istedim.
Coyo gerçek bir kasaba değil; Daha çok çamurdan, taşlardan ve çevredeki manzaradan alınan dallardan yapılmış evlerin bulunduğu dolambaçlı toprak yollardan oluşan bir koleksiyon. Oraya ulaşmak için New York’tan Şili’nin kuzeyindeki Calama şehrine uçmuştum; orada dokuz Stranders’la birlikte bir otobüse bindik ve çöle doğru yola çıktık.
Coyo’ya yaklaştığımızda şoförümüz ve rehberimiz olarak görev yapan jeolog Dago, bize buradaki havanın “limpiar tus pulmones” yani akciğerlerimizi temizleyeceğini söyledi.
Ayni töreninden sonra mahallenin sokaklarında dolaşmaya zaman ayırdım ve güneşin sabah bulutlarını uzaklaştırmasıyla sıcaklığın yükselmeye başladığını hissettim. İlk bakışta evler, sakinlerini dış dünyaya maruz bırakan çatlaklar ve çatlaklarla yıpranmış ve bakımsız görünebilir. Ama onları daha sevgiyle gördüm; her biri toprağın derinliklerine kök salmış ellerden yapılmıştı. Tavanlar taş ve sopalarla desteklenmiş, çitler ise plastik halatlarla birbirine bağlanmıştı. Köpekler evlerin güvenliğini sağladı.
Düşüncelerim New York’taki evime, yıllar içinde toplanan mücevherler ve mobilyalarla ve tozlanan fotoğraflarla dolu daireme gitti. Brooklyn’de Aşağı Manhattan silüetinin yatak odamın aynasına yansıdığı kumtaşından bir evde yaşıyorum. Bu şehri kimin elleriyle inşa ettiğine dair hiçbir fikrim yok.
Havlayan köpekler beni Coyo’ya geri çekerken, dünyanın başka bir yerinde gökdelenleri ve ışıkları hiç sönmeyen gelişen bir şehrin olduğu gerçeğini kabul etmekte zorlandım. New York’ta bu topluluğa yabancı bir şekilde yaşamımı sürdürdüğümü fark ettim. Ve bu yaşam devam ederken, dünyanın en kurak çölündeki bu topluluk, Toprak Ana’ya devam edip edemeyeceğimizi soruyor. Cevaplar için size gelebilir miyiz, Madre Tierra?
Çölde zaman bulanıktı. Günler uçup gitti. Rotasını gün batımları ve gün doğumlarıyla, yaptığım yürüyüşlerle, tanıştığım insanlarla ölçtüm. Carlos’un karısı Sandra günlerime karışmaya devam etti. Enerjisi bulaşıcıydı ve onunla ilgili her şey canlıydı: kıyafetleri, kahkahası, gücü.
Sandra köklü bir çoban ailesinden geliyor. Bir öğleden sonrayı onunla çobanlık yaparak ve lamalar ve koyunlarla çölde yürürken hayat hakkında konuşarak geçirdik. Her gün o ve Carlos, hayvanlarını beslemek için kavurucu güneşin altında saatlerce yürüyüş yapıyorlar, sürünün her iki yanında dolaşıyorlar ve onları uzakta tutmak için ıslık çalıyorlar. Sandra, torunu Gaspar’ı sırtına sımsıkı sarılı bir şekilde taşıyordu.
Bir gün ağaçların gölgesinde durduk, toprağı dikenlerden ve deve dikenlerinden temizledik ve hayvanlar otlarken oturduk. Sandra bize Coyo’daki üssümüzün eskiden onun evi olduğunu söyledi. Ancak, koronavirüs pandemisinin ardından o ve Carlos, kilometrelerce açık alana ve hayvanlara tohum bırakan ağaçlara sahip, pastoral ailelere ayrılmış bir yer olan Coyo’dan arabayla 15 dakika uzaklıktaki mevcut evlerine taşınmaya karar vermişlerdi. yemek için. Elektrik, sıcak su ve cep telefonu bağlantısı çok az olduğundan veya hiç olmadığından, aile topluluğu içme suyunun düzenli olarak dağıtılması için paralarını orada biriktiriyor.
Coyo mütevazı bir çöl topluluğu olmasına rağmen Sandra ve Carlos için bir rahatlıktı. Bu teselliyi ben de anladım. Sandra, yeni yaşam tarzına ilk başta alışmanın zor olduğunu ancak artık kendilerini doğaya daha bağlı hissettiklerini söyledi. Sandra konuşurken Gaspar toprakta yuvarlandı ve tatmak için ağzına taşlar götürdü.
Bir kez daha New York’taki hayatımı düşündüm; benzer konfor ve rahatlıklarla; bağlantılarımızı ve diğer canlılara saygımızı özel bir tür cömertlikle takas ettiğimiz bir yer. Ama bu Hayat da zengindir. Sandra ve Carlos her gün çölde yürüyüşe gönüllü oluyorlar, altlarındaki yerle, üstlerindeki gökyüzüyle bağlarını hissediyorlar. Brooklyn’de bir annenin, yerden sopa almak için durduğu için oğlunu azarladığını görmüştüm. Gaspar’ı ve toprakla bu kadar özgürce oynayabildiği için ne kadar mutlu olduğunu düşündüm.
Lickanantay’a göre, Carlos gibi Yatiriler, yıldırım çarpmış ve geri kalanımızın yalnızca halüsinojenlerin kullanımı yoluyla erişebildiği ruhsal yeteneklerini uyandırmış seçilmiş varlıklardır. Bize, Carlos’un ölü doğduğunu, ta ki annesi San Pedro’daki hastanenin duvarlarına yıldırım düşmesini hissedip onun dünyevi çığlığını tetiklediğini söyledi.
Lickanantay kültüründe “Pachakuti” terimi, toplumsal ayaklanma ve dönüşüm zamanını ifade eder. Carlos, 2017’deki güneş tutulması bizi beşinci Pachakuti’de karşıladığını söyledi. Yüzyıllar boyunca egemen toplumsal düzen, yerli toplulukların bilgeliğini gizlemek ve utandırmak için tasarlanmış Batılı fatihlerin düzeniydi. Bu yeni Pachakuti’nin bizi bu enerjiden kurtardığını ve Toprak Ana ve onun tüm varlıklarıyla uyumu yeniden kurmak için bizi yerli bilgiyle yenilediğini söyledi.
Mineraller açısından zengin olan Atacama Çölü aynı zamanda lityum, bakır, magnezyum ve potasyum madenleriyle de doludur. Özellikle elektrikli araç bataryalarında kullanılan ve yenilenebilir enerjiye küresel geçiş için hayati önem taşıyan lityumun çıkarılması, madencilik çıkarları, iklim değişikliği ve yerli hakları konusunda süregelen tartışmaların merkezinde yer alıyor.
Engebeli yollarda kilometrelerce araba sürdük, manzaraya hayran kaldık – çöle, lityum açısından zengin tuz düzlüklerine, madenlerin kendisine. Hiçbir şey, hiçbir şey, ta ki aniden manzara açılıncaya ve çölü yeni kar gibi kaplayan kilometrelerce tuzu görene kadar. . Minibüsü park ettik ve bu manzara karşısında oturup sarp bir çıkıntıya tırmandım ve Cordillera de la Sal’ın arkasında batan güneşin çölü ve karla kaplı dağları pembeye çevirmesini izledim.
Bir sabah gökler açıldı. İlk başta sadece birkaç damla yağmur yağdı, ancak daha sonra rüzgar güçlendi, gökyüzü grileşti ve aralıksız yağmur yağmaya başladı. İçimizden bir grup yağmurluklarımızı giyip, yağmurun kollarımızdan ıslanmasını sağlamak için kollarımızı iki yana açarak sokağa koştuk.
Dago’nun bize söylediği gibi, ciğerlerimi temizlemek için, tatlı kokulu havanın ciğerlerime dolmasına izin vererek derin bir nefes aldım. Sonunda demek istediğinin bu olduğunu anladım.
Irjaliina Paavonpera şu anda Sidney, Avustralya ile Paxos, Yunanistan arasında yaşayan bir fotoğrafçı. Çalışmalarınıza devam edebilirsiniz instagram.