Empresyonist ressam Camille Pissarro'nun Londra'da gördükleri

çavuş

Aktif Üye
1870'lerin başında göçmen bir ressam, bir buharlı lokomotifin Londra banliyösünün kenarındaki bir tren istasyonundan ayrılmasını yaya köprüsünden izledi. Adı Camille Pissarro'ydu ve yakında “Empresyonizm” olarak anılacak olan bir açık hava resim stili geliştirdi.

Pissarro ve göçmen arkadaşı Claude Monet Londra'da yalnızca birkaç ay kaldı. Nisan 1874'te Paris'te ilk Empresyonist sergiyi düzenleyen ressamlar arasında yer aldılar. Bu, 14 Temmuz'a kadar Musée d'Orsay'da izlenebilecek ve 8 Eylül'de Washington DC'deki Ulusal Sanat Galerisi'nde açılacak retrospektif serginin konusudur.

Ancak Londra onun ilk ilham perilerinden biriydi. Monet, diğer yerlerin yanı sıra Thames Nehri ve Westminster Sarayı'nı boyarken, Pissarro da ormanların ve tarım arazilerinin yerini evlerin ve demiryolu raylarının aldığı banliyölerdeki sahneleri yakaladı.


Pissarro'nun demiryolu tablosu özellikle ilgimi çekiyor çünkü eşimin büyüdüğü mahalleyi, kayınpederimin dediği gibi empresyonistlerin tuvalinde bir “leke” olarak tasvir edilen Viktorya döneminden kalma bir evi tasvir ediyor.


1950'li yıllarda kapatılan demiryolu artık çocuklarımızın dedelerini ziyaret ederken böğürtlen aradığı bir doğa parkuru.


Son ziyaretimizde Pissarro'nun o trende neler gördüğünü ve Londra'nın ilk dönem tablolarının Britanya'nın Viktorya dönemi geçmişi hakkında bize neler anlattığını öğrenmeye karar verdim. Onun fırça darbelerinin, şehir manzarası üzerindeki etkileri bugün hala görülebilen dramatik bir kentsel dönüşüm anını yansıttığını öğrendim.

Pissarro projem uzun kış yürüyüşlerini, müze ziyaretlerini, tarihi bir lokomotife binmeyi ve gizemli bir gizem üzerine bir miktar araştırmacı haberciliği içeriyordu. Ana rehberim, demiryolu tarihine büyük ilgi duyan eski bir “tren gözlemcisi” olan kayınpederimdi.

“Sis, kar ve bahar”


Kayınvalidemin yaşadığı bölgenin 1990 tarihli bir geçmişinde eski demiryolu “kayıp” olarak tanımlanıyor. Ancak Pissarro'nun güneydoğu Londra'da çizdiği diğer yerlerde olduğu gibi, bir zamanlar rayların geçtiği noktayı bulmak zor değildi. Onları yatak odasının penceresinden, kamelya ve kış yaseminlerinin hemen arkasından görebiliyordum.


Fransa-Prusya Savaşı sırasında Paris'in bir banliyösünden kaçan Danimarka vatandaşı Pissarro, yabancı olmaya alışkındı. Karayip adası St. Thomas'ta Fransız kökenli Yahudi bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi ve Caracas'ta birkaç yıl geçirdikten sonra 1855'te Paris'e taşındı.

Ancak Aralık 1870'te ortağı Julie Vellay ve iki küçük çocuğuyla birlikte Londra'ya vardığında tamamen yalnız kalmamıştı. Norwood'un güneydoğu banliyösündeki akrabalarının yanında kaldılar ve Monet ve diğer göçmen sanatçılarla, bir Fransız şarap tüccarı tarafından işletilen merkezi bir kafede sosyalleşti.


40 yaşındaki Pissarro, ticari başarı eksikliğinden dolayı hayal kırıklığına uğradı ve ailesi evini özledi. Vellay, İngiliz dilini “bir dizi tuhaf ses” olarak tanımladı.

Ancak Londra onun için o kadar da kötü değildi. Pissarro ve Vellay burada evlendi, onlarca yıldır eserlerini satan bir sanat tüccarı olan Paul Durand-Ruel ile burada tanıştı ve burada kendi tanımlayıcı Empresyonist tarzında birkaç tablo yaptı.

Daha sonra şöyle yazdı: “Monet ve ben Londra manzaraları karşısında çok heyecanlandık.” “Ben, o zamanlar büyüleyici bir banliyö olan Aşağı Norwood'da yaşarken sis, kar ve baharın etkilerini incelerken Monet parklarda çalışıyordu.”

Zaman yolculuğu


Pissarro, Viktorya dönemi Britanya'sındaki modernlik duygusunu temsil eden ve 1850'lerde Hyde Park'tan güneydoğu Londra'ya taşınan cam kubbeli bir sergi alanı olan Crystal Palace'ın yakınında yaşıyordu. Ancak açık havada tahta ayakkabılarla çalışan ressam, köşede yaşanan banliyö manzaralarıyla daha çok ilgileniyordu.


Pissarro'nun erken dönem Londra resimlerinden biri olan Fox Hill, Yukarı Norwood, karla kaplı bir yerleşim caddesinde yürüyen figürleri tasvir ediyor. Fırtınalı bir Aralık sabahı kayınpederim Alec beni oraya götürdüğünde birçok evin hâlâ orada olduğunu fark ettik.


Kışın gökyüzü, Pissarro'nun boyamayı sevdiği (ve uzun süredir yurt dışında yaşayan eşim Cat'in nefret etmeyi sevdiği) benekli griyle aynıydı. Sessiz tuvallerinin inişli çıkışlı tepeleri hâlâ ne kadar iyi yakaladığını ve bölgenin güneş ışığını ne kadar iyi yansıttığını görmekten etkilendim.

Sonra sokakta aynı tablonun bir baskısını tutan iki kişinin yürüdüğünü fark ettik. Bu ne kadar muhtemeldi? Onların aynı zamanda geçmişe dair ipuçlarını günümüzde arayan Pissarro tutkunları oldukları ortaya çıktı.

İçlerinden biri olan Libby Watson bana “Zamanda geriye gitmek gibi bir şey” dedi. “Bu alabileceğin en yakın şey, değil mi? – eski binalara bakmak ve kendinizi orada hayal etmek.”


Tamamen kargaşa içinde bir şehir


Pissarro Londra'ya vardığında şehir, yeni demiryollarının inşasıyla birlikte hâlâ büyüyordu. 1871'de boyadığı demiryolu hattı, 1865'te Buckingham Sarayı yakınındaki Victoria İstasyonu'ndan Crystal Palace'a giden banliyö yolcularına ve turistlere hizmet vermek üzere açılmıştı.

1866 ya da 1867'de kayınvalidemin evi, bir zamanlar Dulwich köyü yakınlarındaki tarlaların arasından geçen bir patika olan yolun yanında, hattın yanında inşa edildi; adı Eski İngilizcede “dereotu yetişen çayır” anlamına gelen bir terimden türemişti. “. Sokak, Norwood gibi adını 19. yüzyılda Londra güneye doğru ilerledikçe büyük ölçüde kesilen eski bir orman olan Great North Wood'dan alan nispeten yeni bir banliyö olan Forest Hill'deydi.

Herkes değişimin hızından hoşlanmadı. Dulwich bölgesinde yaşayan Viktorya dönemi sanat eleştirmeni ve sosyal filozof John Ruskin, evinin yakınındaki tarlaların inşaat arazileri için kazıldığından veya demiryolu hatlarının “çılgın kesişme noktaları ve paralellikleri” nedeniyle kesildiğinden şikayet etti.

1872'de Londra'dan İngiliz Göller Bölgesi'ne gitmek üzere ayrılan Ruskin, “Bildiğim hiçbir dilsel ifade, pisliğin biçimlerini ve yıkım biçimlerini tanımlamaya yeterli değil” diye yazdı.


Londra'nın 19. yüzyıldaki genişlemesi iyi organize edilmiş değildi, kayınpederimin söylediği gibi “düzensizdi” ve demiryolları arası rekabetle körüklenmişti. Pissarro'nun çizdiği hat, yolcular için komşu bir şirketle rekabet eden bir şirket tarafından işletiliyordu. Demiryolu tarihçisi Christian Wolmar'a göre her ikisi de rekabetçi nedenlerle gereksiz raylar inşa eden “kavgacı karakterler” tarafından işletiliyordu.

Wolmar, Britanya demiryollarının 2007 tarihi kitabı “Ateş ve Buhar”da, rekabetin “günümüzde işe gidip gelenler için sorun yaratmaya devam eden karmaşık ve yeterince yatırım yapılmamış bir ağla sonuçlandığını” yazdı. Ve herhangi bir güneydoğu Londralının size söyleyeceği gibi, bölgedeki demiryolu hizmetleri oldukça düzensiz kalıyor.

Ancak 19. yüzyıldan kalma bir izlenimci için, geniş bir şehrin manzarayı gerçek zamanlı olarak yutmasını izlemek büyüleyici olmalı.

Raylarda

Pissarro'nun 1871 tarihli demiryolu tablosu “Lordship Lane Station, Dulwich”, boş tarlalardan geçen raylar üzerinde izleyiciye yaklaşırken duman çıkaran siyah bir lokomotifi gösteriyor. Bir demiryolu sinyali (yerleştirilmesi tren makinistinin durması mı yoksa devam etmesi mi gerektiğini belirten metal veya ahşap bir cihaz) binanın üzerinde yatay bir konumda asılı duruyor.


Bugün bu manzara neredeyse tanınmıyor. Demiryolu hattı, Crystal Palace'ın yanmasından neredeyse 18 yıl sonra, 1954'te kapandı. Lordship Lane istasyonu daha sonra yıkıldı ve yerel bir otobüs güzergahı eski demiryolu hattını kapsayacak şekilde genişletildi.


Bir zamanlar açık olan arazi artık evlere ev sahipliği yapıyor ve Pissarro'nun resmini yaptığı demiryolu köprüsü bir doğa rezervinde (ve yenileme çalışmaları nedeniyle geçici olarak kapalı).


Kayınvalidemin evinin önünden rayların geçtiği arazi şeridi doğa yoluna dönüştürüldü.


Tuval şu anda Londra'nın merkezindeki Courtauld Galerisi'nde asılı duruyor. Aralık ayında ziyaret ettiğimizde, küçük çocuklarımızın paha biçilmez sanat eserlerini yok etmesini engellemeye çalışmakla o kadar meşguldüm ki, daha yakından bakma fırsatım olmadı.

Ancak yolculuğumuzun diğer noktalarında Britanya'nın demiryolu mirasına bir göz attık. Bir gün lokomotif tutkunu çocuklarımızı Londra dışında tarihi bir rota olan Bluebell Demiryolu boyunca buharlı tren yolculuğuna çıkardık. Bu raylar bir zamanlar Crystal Palace'ın 1851 Büyük Sergisinden sonra Londra'nın güneydoğusuna taşınmasını finanse eden bir demiryolu şirketine aitti.

Çocuklar ayrıca Londra Ulaşım Müzesi'nde trenlerle oynadılar; burada bir sergi, 19. yüzyılda 'yapılandırılmamış' büyümenin şehri nasıl değiştirdiği hakkında bilgi verdi.

Courtauld'un kıdemli resim küratörü Karen Serres, onu bir röportaj için aradığımda bana Pissarro'nun hala kırsal olan bir bölgeyi yeni banliyöleşmiş bir bölgeden ayıran tren raylarıyla “Lordship Lane” bu geçişin dramını gösteriyor.

Ve Pissarro'nun diğer birçok eserinin aksine, “Lordship Lane” hiçbir insanı göstermiyor. Courtauld'un ekibi 2007 yılında tuvalin röntgenini çektiğinde, daha önceki bir versiyonun bir köşesine bir insan figürünün boyandığını ve daha sonra üzerinin boyandığını keşfettiler.


Yani tren ana konudur. Ve ondan kaçamazsın çünkü doğrudan sana doğru geliyor.

Söz konusu sinyal


“Lordship Lane” genellikle JMW Turner'ın 1844 tarihli bir manzara tablosu olan “Yağmur, Buhar ve Hız” ile karşılaştırılır. Pissarro ve diğer Fransız İzlenimciler, eserlerini Londra müzelerinde gördükleri İngiliz sanatçılara açıkça hayran kaldılar. Sanat tarihçileri, Empresyonistlerin İngiliz ressamlardan ne ölçüde etkilendiklerini uzun süredir tartışıyorlar.

Bu konuda güçlü bir fikrim yok. Ancak Londra'da başka, daha da gizemli bir tarihsel tartışmayı açıklığa kavuşturmak beni çok ilgilendiriyordu.

Özellikle bana Courtauld'un en çok şikayet aldığı tablonun Lordship Lane olduğu söylendi. Diğer şeylerin yanı sıra, eleştirmenler görünüşe göre Pissarro'nun Viktorya dönemi tren sinyalinin “dur” için yatay değil “git” için dikey olması gerektiğini savunuyorlar.


Dr. Serres bana duyduklarımın doğru olduğunu söyledi. Yıllar geçtikçe, demiryolu meraklılarının orijinal başlığı “Penge İstasyonu, Yukarı Norwood” da dahil olmak üzere hatalara dikkat çekmesi üzerine müzenin tablonun tanımını değiştirmişti.


Ancak tren istasyonda bekliyor gibi göründüğü için “git” sinyalinin dikey olması gerektiği yönündeki öneriler hakkında ne düşüneceğini asla bilemedi. Kendi izlenimi, trenin platformun “hemen arkasında” olduğu ve ilerleme sinyalini çoktan aldığı yönündeydi. Öte yandan, tren istasyonu ve tren dumanı da dahil olmak üzere tablonun diğer detayları pek de doğru görünmüyordu.

“Bu şeylerin ne kadar doğru olduğunu söylemek çok zor ve bu onu hiç ilgilendirmiyordu” dedi. “Güzel bir kompozisyon yaratmakla ilgileniyordu.”

Kayınpederim, tren istasyonu çoktan geçmiş gibi göründüğü için sinyalin doğru olduğunu düşündüğünü söyledi. Ancak tam olarak emin değildi.


Bu yüzden Fire and Steam'in yazarı Bay Wolmar'ı aradım ve o da daha sonra bana kabul ettiğini belirten bir e-posta gönderdi.

“Tren sinyali çoktan geçti, bu yüzden standart konuma, yani yatay konuma dönmüş olmalı” diye yazdı.