Her yerde gözlemeler, hafif yokuşlar ve yaban mersini: Sälen, İsveç’te kayak

çavuş

Aktif Üye
Eksi 24 santigrat derece göründüğü kadar kötü değil.

Bir kar motosikletine bağlı tahta bir kızağa binip ren geyiği postlarına sarındığımızda çocuklarıma bunu söylüyorum. Aslında sadece eksi 11 Fahrenheit! Çocuklarım beni duyunca işaret vermiyorlar. Uzun iç çamaşırı, yün, kuş tüyü, daha fazla yün, muhtemelen biraz gore-tex, şu ısıtılmış ayak şeyleri ve kar maskesinin yaptığı her şeyin içine gömülmüşler. Yüzlerini bile göremiyorum. Bildiğim kadarıyla kızakta karşımda duran iki ceset benim çocuğum bile olmayabilir.

Kocam, çocuklarım ve ben inanılmaz bir şekilde tüm İsveç’teki en iyi waffle olduğunu iddia ettikleri şeyi alma yolundayız. Ama önce oraya gitmelisin.

Waffle Vaat Edilmiş Toprak – Hemfjällstugen – İsveç’in batı kanadında, Stockholm’den arabayla yaklaşık beş saatlik bir kasaba olan Sälen’deki en yakın yoldan yaklaşık beş kilometre uzaklıktadır.


Birkaç gün önce, Cissi Bjuredahl adlı bir kadın, Hemfjällstugen’in elektrik ve suyu olmayan bir restoran olmadığını belirten bir e-posta göndermişti. “Sadece çorba, waffle ve fika servis ediyoruz” diye yazdı. Bayan Bjuredahl ayrıca oraya sadece kar arabası veya kros kayağı ile gidebileceğinizi söyledi. “Ama dağda olduğunu unutma, bu yüzden hiç kayak yapmayı denemediysen kötü havalarda gitme,” diye uyardı. Ve sonra, belki geri dönerek, İsveç dürüstlüğünün ta kendisi: “Hoş geldiniz!”


Dolayısıyla kar motosikleti. Genç şoförümüz Felix, kızağımızı Hemfjällstugen’e doğru yönlendirirken, hızla bir kar fırtınasına girdik, şekiller ve gölgeler hiçlikte kayboluyordu. Bir tabloya tersten bakmak gibiydi: derinlik ve perspektiften kesintisiz beyaz boşluğa, ta ki manzara tamamen silinene ve artık dünya ile gökyüzü arasındaki farkı anlayamayacak hale gelene kadar.


Zeminin nerede olduğunu bilmemek biraz endişe verici. Yaklaşık 20 dakika sonra oğlum, bana korktuğunu söyleyecek kadar uzun bir süre eşarbından dışarı baktı ve lütfen geri dönebilir miyiz? Ama sonra aniden Hemfjällstugen’e vardık: 30 metrelik bir direğe sahip, etrafında buzlu rüzgarda İsveç bayrağı dalgalanan mütevazı bir ahşap kulübe – ön kapıyı açıp ellerini önlüğüne silen Bayan Claus dışında her şey.


Hemfjällstugen’in içi mumlar ve kandillerle tamamen aydınlatılmıştır. Yemek alanı bir dizi ahşap masa ve banktan, bir tezgahtan ve küçük bir tahta menüden oluşur: ev yapımı çilek reçelli waffle’lar, ev yapımı yaban mersini reçelli waffle’lar ve ev yapımı cloudberry reçelli waffle’lar. Sanırım bir de çorba vardı.

Her bir odun sobasında yanan ateşler kısa süre sonra gelen kayakçılarla ve kar motosikletleriyle dolup taştı. Çok geçmeden, karlı ormanın ortasındaki bu küçük kulübe – miğferlerini çözen ve kendilerine ev yapımı kanelbullar (İsveç tarçınlı ve kakuleli çörekler) ve koyu kahve ikram eden insanlarla dolu – mutlu İskandinav halkının hacmiyle dolmaya başladı.

Bu işlerden anlayan kızım, “Burası dünyanın en şirin restoranı olmalı,” dedi.

Baştan sona İsveççe


Kabaca konuşursak, Hemfjällstugen, Sälen kasabasındadır. Her sene buraya kayak yapmaya gelen İsveçli kuzenlerim var ve bu sene birkaç günlüğüne onlara katıldık. Sälen şehri İsveç dışında pek bilinmiyor. Courchevel veya Gstaad’da kayak yapmak için Avrupa’ya uçmak gibi değil. Öte yandan, Stockholm, Göteborg ya da benim ailem için Jönköping’den sadece birkaç saat uzaklıkta – bu, yerin özünde İsveç olduğu anlamına geliyor.

Tüm alan “Sälenfjällen” olarak adlandırılır (“Sälengebirge” anlamına gelir). Sälenfjällen’de yaklaşık yarım düzine kayak merkezi var – Stöten, Hundfjället ve Lindvallen ziyaret ettiklerimiz. İsveçliler her yere kısaca “Sälen” derler, Kaliforniyalılar da orada bir düzine dağ olmasına rağmen “Tahoe” derler.


Dağlar korkutucu değil; Alplerin zirvelerini düz, sonsuz tepelere indirirseniz elde edeceğiniz şey bunlardır. Altları ormanla kaplı ama tepelerinde hiç ağaç yok, yani neredeyse her yöne kayabilirsiniz. Yamaçlar çoğunlukla yumuşaktır ve her kayakçı, kros kayakçısı ve snowboardcu için parkurlar vardır.

Belki de dağların zirvesine gelmenin en iyi nedeni yemektir. Fransız eğitimli şefler tarafından hazırlanan yerel, mevsimlik menülerle zirvede neredeyse her zaman bir oturma restoranı vardır.


Hundfjället’teki Lyktan ve aynı dağın eteğinde yerel sosisler, veganlar servis eden Fompes Grill de dahil olmak üzere bölgedeki birçok restoranın sahibi ve şefi Daniel Ahlen, “Bütün gün kayak yaptığınızda çok iyi yemek istersiniz” diyor. Hamburger ve tuzlu patates kızartması.

Bay Ahlen, menülerini İsveç ev yemeklerine odaklıyor. Gulaşı menümüzden çıkarırsak insanların gerçekten üzüleceğini düşünüyorum” dedi. “Dalarna’da kendimize göre bir şeyler yapma yöntemimiz var. Buradaki avlanma, balık tutma ve açık havada yaşama geleneğimiz, önemsediğimiz ve İsveç’in geri kalanına göstermek istediğimiz şeylerdir.” Listesinde: “Ormandaki geyikler, kuşlar, balıklar, böğürtlenler.”

Bu meyveler hakkında. Her menüde, her içecek menüsünde, her şekerci dükkanında (ve birçoğu var) biraz cloudberry var. Bay Ahlen’e, böğürtlenlerin neden burada ünlü statüsüne sahip olduğunu sordum ve o, bunların ormanın gururu, ender arktik meyvesi olduğunu açıkladı. Yakındaki bir baraka olan ve waffle konusunda uzmanlaşmış Våffelstugen Hundfjället’in de sahibi olan Bay Ahlen, “Yetişkin bir İsveçliye waffle servis ederseniz, onlara cloudberry reçeli ile servis etmelisiniz” dedi.

Bir kayak sonrası partisi


Kendi waffle maceramızdan birkaç gün sonra, birkaç kilometre uzaklıktaki Lindvallen’de kayak yaparak bir gün geçirdik. Öğleden sonra, güneş batarken, günü Sälen Original adlı, dağın yamacına sıkışmış yüksek çatılı ahşap bir kulübe olan restoranda bitirmeye karar verdik.

Dışarıdan, İsveçli annemin inşa ettiği zencefilli kurabiye evine benzediğini fark ettim, son rötuş olarak her zaman cömert bir beyaz krema tabakasıyla kaplıydı. Ancak kalın beyaz kar kümeleri üzerimize yağmaya başladığında, annemin süslü sır vurguları ve damlayan buz sarkıtlarıyla zencefilli kurabiye evinin İsveç’in bu bölgesinden gelecek kadar soğuk olmadığı açıktı.


Aralık ayında güneşin saat 15:00 sularında battığı İsveç’in bu bölgesinde, karanlık ve ışık arasındaki ilişki size oyun oynuyor. Öğle vakti uzun, uğursuz gölgeler sizi takip eder ve size kayak gününüzün saat gibi ilerlediğini hatırlatır (pek çok parkur aydınlatılmış olsa da). Gökyüzü tozlu pembeler, soluk sarılar ve buzlu maviler arasında yüzüyor.

Sälen Original, après-ski’yi tamamen yeni ve son derece İsveçli bir seviyeye taşıyor. 2:45 civarında girdiğimizde sessizdi ve neredeyse boştu. Düz ahşap bir sahnede bir adam gitarını akort ediyordu. Sonra, tam saat 15.00’te kapı tiyatral bir hassasiyetle açıldı ve İsveçliler kayak botlarıyla içeri daldılar, masalar doldu ve gitarist başladı.

İnsanlar krem şanti, Jagermeister şatları, dev bira kupaları, hamburgerler, çubuk krakerler, patates yığınları ve tabii ki waffle’lar sipariş ettiler. Gitarlı adam Amerikan rock şarkıları ve İsveç halk şarkıları söylemeye başlayınca her yer canlandı. İsveç kültürünün her zaman sevdiğim bir parçası: diğer insanlarla yemek yiyip içtiğinizde sizin de şarkı söylemeniz gerektiğinin dikte edilmesi.

İnsanlar yiyip içtiler, alkışladılar ve şarkı söylediler ve daha fazla glögg (baharatlı sıcak şarap) sipariş ettiler; Garsonlar her yöne – içki koymak için açılmış delikler – kayaklar taşırken çocuklar balkondan ayaklarını sarkıtarak merdivenleri tırmandılar.


Arabayla yola çıktığımızda, dışarısı zifiri karanlıktı ve tamamen sessizdi. Belki de, diye düşünmeye başladım, Sälen diğer yerlerden daha fazla sihire sahip. Dost canlısı kırmızı çiftlik evleri, her köyden yükselen bacalardan çıkan dumanlar, değerli meyveleri, yaratıkları, sırları ile bilge uçsuz bucaksız ormanlar. Bu ormanın derinliklerinde saklanan sıcacık kulübeler ve ev yapımı waffle’lar. Her yerde geyik, ren geyiği devriye geziyor, cücelerin gerçek olasılığı. Sälen’de öyle bir tatlılık var ki, karlı, iyiliksever bir İsveç masalına götürülmek gibi.


Son gecemizde akşam yemeği için şehrin hemen dışındaki bir restoran olan Gammelgården’a gittik. Gammelgården, muhtemelen çevredeki en geleneksel İsveç restoranıdır, ancak 400 yılı aşkın süredir ‘geleneksel’ yepyeni bir anlam kazanıyor. Ren geyiği, geyik, kızılcık: menü sizi bir Viking gibi hissettiriyor. Gürleyen ateşi, alçak ahşap tavanları ve her yüzeyinde bol miktarda mum ve sakallı tomten – büyük burunlu ve uzun şapkalı bodur küçük cüceler – ile Gammelgården, Hemfjällstugen’i dünyanın en rahat restoranı olarak gasp edip edemeyeceği konusunda bir aile tartışmasını ateşledi. Kurslar arasında, oğlum çatıdan dört fit uzunluğundaki buz sarkıtlarını ikna etmek için dışarı koştu ve kızım bir patates püresi dağının diğer tarafında uykusu geldi.

Soğuk, karlı geceye çıktık. Uzun bir gün ve sıcak, doyurucu bir akşam yemeği olmuştu. Dışarısı o kadar karanlıktı ki, sanki gökyüzü karaya inmiş gibiydi. Arabaya bindik, eve, belki bir ateşe ve yatağa. saat 7 idi

Danielle Pargament, Times Travel’a düzenli olarak katkıda bulunmaktadır.


Haberler Seyahatini Takip Edin -de instagram, twitter Ve Facebook. Ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Bir sonraki tatiliniz için daha akıllı seyahat ve ilham için uzman ipuçları almak için. Gelecekteki bir kaçışın hayalini mi kuruyorsunuz yoksa sadece bir koltukta mı seyahat ediyorsunuz? bizimkilere göz atın 2023’te 52 destinasyon.