Iceberg Alley’in muhteşem şovunu arıyorum

çavuş

Aktif Üye
Cecil Stockley bana “Bir buzdağının aklına asla güvenmem” dedi. Uzunluğun beşle çarpıldığını tahmin ediyor ve teknesini en az o kadar uzakta tutuyor.

Dave Boyd, güvenlik kurallarının ne tür bir buzdağıyla uğraştığına bağlı olduğunu söyledi. Bay Boyd, Newfoundland kıyılarında yüzerken, dik kenarları ve geniş, düz tepeleri olan buzdağlarına atıfta bulunarak, “Bir tahta genellikle oldukça yumuşaktır,” diye açıkladı. “Ama bir doruk” -bir veya daha fazla zirvesi olan uzun bir buzdağı- “gerçek bir canavar olabilir.”

Barry Rogers sadece bir buzdağına bakmaz; onu da dinliyor. Normal Rice Krispies benzeri kaçan hava kabarcıkları yerini çok daha yüksek bir tava cızırtısına bıraktığında, buzdağı devrilmenin ve hatta parçalanmanın eşiğinde olabilir, diye açıkladı. Başka bir ipucu, dedi, buzun üzerinde oturan bir deniz kuşu sürüsünün aniden toplu halde tüy dökmesi. Bay Rogers’ın duymak için can attığı titremeleri hissedebiliyorsunuz.


“Her iki durumda da, bu olduğunda, Dodge’dan ayrılma zamanı” dedi.

Bay Stockley, Bay Boyd ve Bay Rogers, doğu kıyısı boyunca kıvrılan bir su kütlesinin takma adı olan Iceberg Alley’de devasa buz ve kar blokları arayan tur teknesi şirketlerinin – 100 yıldan fazla birleşik deneyime sahip – kaptanlarıdır. Newfoundland ve Labrador, Kanada’nın en doğu eyaleti. Uçsuz bucaksız Grönland buz tabakasını parçalayan buzdağları, her bahar güneye, Kuzey Atlantik’in açık sularına ağır çekim bir yolculukla buradan geçer.


1912’de, Atlantik’teki ilk yolculuğunda Titanik’in sancak tarafına böyle bir buzdağı çarptı. Yıllar geçtikçe, diğer birçok gemi, petrol kulesi ve hatta ara sıra şanssız – ya da çılgın – kanocu daha az hasar verdi.

Ancak güneye doğru daha sıcak suya doğru eriyen bu buzdağlarının büyük çoğunluğu, denizde kaybolmadan önce hiçbir şeye çarpmıyor.

Sonuç, gerçekten muhteşem bir gösteri: devasa buzdağlarının ürkütücü bir şekilde göz kamaştırıcı görüntüsü – bazıları yüksek mesalar gibi yükseliyor, diğerleri cılız ve Matterhorn gibi süzülüyor – çürümeye bırakıldı.

Mayıs ayında beni eyaletin başkenti St. John’s’tan Avalon Yarımadası’na (güneydoğu kısmı) götüren dolambaçlı bir yolculuk sırasında, teknelere binerken, kıyıda durup pencereden dışarı bakarken bu büyüleyici buzdağlarından düzinelerce gördüm. Newfoundland adasına bakan im iniş yaklaşımı) ve kuzey-orta Newfoundland’de kendisini “Dünyanın Buzdağı Başkenti” olarak ilan eden büyüleyici bir kıyı adası olan Twillingate’ye kadar.


Twillingate’in bu ceket için rakipleri var, ancak buzdağları hakkında daha fazla bilgi edinmek için gezegende daha iyi bir yer hayal edemiyorum – onların oluşmasına neden olan şey, renklerinin neden değiştiği ve nasıl seyahat edip öldükleri. Örneğin, bugün önünüzdeki dağın binlerce yıl önce kar yağışı olarak başladığını düşünmek büyüleyici. Bir buzdağını türüne, bileşimine, rengine, boyutuna ve şeklini şekillendiren rüzgarın, dalgaların ve güneşin çeşitli etkilerine göre sınıflandırmanın sonsuz gibi görünen yolları da vardır.


Ya da yerel deniz fenerindeki buzdağları üzerine eğitici bir serginin dediği gibi: “Herkes benzersiz bir bireydir.”

Twillingate’de, bu uzmanın bir buzdağının kesin özelliklerini takdir etmesi, Aşağı Manhattan’ın boyutuna ulaşabilen hareketli kar ve buz bloklarının yıllık açık deniz geçit töreninin görüntüsünden gelen belirli bir kayıtsızlıkla el ele gider.

Elbette, buradaki buzdağlarının çoğu daha küçüktür — Fenway Park’ın büyüklüğünde diyelim. Ve resmi olarak buzdağı olarak bile nitelendirilmeyen, kanat büyüklüğünde, daha da küçük buz parçaları var. (Bunlar “Bergy Bits” ve “Growlers” olarak bilinir.)


Ancak 2010 yılında Grönland’ın kuzeybatısındaki Petermann Buzulu’nu kıran ve son 60 yılda kaydedilen en büyük buzdağı olan Newfoundland’ı geçerek güneye sürüklenen buz parçası vardı. 97 mil karede, bu boyutun dört katından fazlaydı Tümü Manhattan’dan.

İster inanın ister inanmayın, Petermann Buzdağı, Mart 2000’de Antarktika’daki Ross Buz Sahanlığından doğan, uydu tarafından güvenilir bir şekilde ölçülen şimdiye kadarki en büyük buzdağına kıyasla sadece bir kazmaydı. Ulusal Kar ve Buz Veri Merkezi’ne göre bu, Connecticut Buz Veri Merkezi büyüklüğündeydi.

2017’den beri Iceberg Alley’i ziyaret etmek için can atıyordum, güneyde yaklaşık bir saat boyunca küçük balıkçı köyü Ferryland’ın yanında oyalanmayı başaran 15 katlı bir binanın yüksekliğinde bir buzdağını gösteren olağanüstü bir fotoğrafla karşılaştığımda John’s’tan.

Kıyıdaki parlak renklerle boyanmış evler, köyün üzerinde yükselen devasa kar duvarıyla karşılaştırıldığında oyuncak bebek evlerine benziyordu. Orada yaşayan insanların verandada sabah kahvesinin tadını çıkarırken programı izleyebilmeleri büyüleyici buldum.


Bir bakıma benim yolculuğum vilayete varmadan çok önce başladı. Memleketim New England’da en parlak renkleri nerede bulacağımı gösteren sonbahar yaprakları haritalarının hayranı olarak, bir bahar meslektaşına takıntılı hale geldim: icebergfinder.com. Site tam olarak adından da anlaşılacağı gibi, Iceberg Alley hayranlarının diğerlerinin gün batımı veya kuşlarla yaptığı gibi coşkulu yorumlar ve dramatik fotoğraflar yayınladığı yerdir.

Kuşlardan bahsetmişken, Newfoundland yılın bu zamanında şaşırtıcı sayılara sahip – sadece bir türü adlandırmak için yaklaşık yarım milyon martı – ve herhangi bir yerdeki en büyük göçmen kambur balina konsantrasyonlarından biri. Buzdağlarının yanı sıra, kuşlar ve balinalar da eyaletin genellikle Mayıs ortasından Haziran sonuna kadar görülebilen fotogerçekçi üçlüsünü oluşturur.


Aslında bundan bir quadfecta yapabilir ve tarihin en ünlü buzdağı felaketi olan ve şu anda Newfoundland’in birkaç yüz mil güneydoğusunda ve 12.500 fit su altında kalan Titanik’e bir göz atabilirsiniz. Ancak bunu yapmak için, bir OceanGate Expeditions araştırma gemisinde dokuz günlük bir geçişin maliyeti olan 250.000 $’ı gözden çıkarmanız gerekecek.

St. John’s’ta OceanGate’in kurucusu Stockton Rush adlı Seattle’lı bir meslektaşımla tanıştım ve bana gemiyi ve görev uzmanlarını (yani müşterileri) götürmek için kullandığı 23 fitlik Titan’ı, karbon fiber ve titanyum denizaltısını gururla gösterdi. Orada deniz dibinde beş saat geçiriyoruz ve enkaz halindeki yolcu gemisine ve onun devasa enkaz alanına bakıyoruz.


Stockton’ın tutkusuna hayranım ama görev uzmanı olacak parası yoktu. Yaklaşık 75 dolarlık çok daha ucuz bir ücret karşılığında, bunun yerine su hattının üzerinde kaldım ve Iceberg Quest adlı bir şirkete ait 63 fitlik bir gemide buzdağlarını aramaya gittim. Buzdağlarından uzak durmak için beşle çarpma formülünü kullanan kaptan Barry Rogers, burnun en doğusunda yer alan Cape Spear’a iki saatlik gidiş-dönüş turu boyunca sürekli bir anlatım akışı sağladı. Kuzey Amerika.


Gür, buzdağı beyazı sakalı olan neşeli bir adam olan Bay Rogers’tan çok şey öğrendim ve sadece buzdağları hakkında değil. Aynı zamanda Newfoundland ve Konfederasyona yol açan zorlu oylama – ya da kendi deyimiyle, 1949’da “Kanada’nın Newfoundland’e katılmasına izin verme kararımız” hakkındaki hikayenin de kaynağıdır.

Tanıştığım diğer kaptanlar gibi, Bay Rogers da buzdağı turlarına ancak eyaletin bir zamanlar efsanevi olan balıkçılık endüstrisinin çöküşünden sonra döndü. Grand Banks’deki endüstriyel aşırı avlanma, morina stoklarını yok etti ve 1992’de binlerce Newfoundland balıkçısını işsiz bırakan bir moratoryuma yol açtı.

Felaket için çok fazla suç vardı ve insan bunun acı bir şekilde paylaşıldığını hâlâ duyabiliyor, ancak eyalet aynı zamanda turizmi teşvik etmeye başladı ve Iceberg Alley, ana cazibe merkezlerinden biri. Newfoundland’e ulaşmak tam olarak kolay ya da ucuz değil, ancak Antarktika’ya seyahat etmekten çok daha kolay ve ucuz, yeryüzünde bol miktarda dev buzdağı görmeyi kesinlikle bekleyebileceğiniz diğer yer.


Newfoundland halkını arkadaş canlısı, eğlenceli ve biraz inatçı olsa da açık yürekli buldum. Hatta Labrador eyalet bölgesinin ve Atlantik Kanada’nın geri kalanının yarım saat ilerisinde olan kendi saat dilimlerinde ısrar ediyorlar. Galway, İrlanda’nın batı kıyısına Winnipeg’den daha yakın olduğu için, birçok Newfoundlandlının aksanı hala ülkeye yerleşmiş olan İrlandalı ve İngiliz atalarına kadar izlenebilmektedir.


Twillingate’de, “Silver Bullet” adlı 28 fitlik, 12 yolcu kapasiteli alüminyum bir tekneyi işleten Bay Boyd’la görüştüm ve ustalıkla o kadar yakın manevra yaptı ki, yassı bir buzdağının turkuaz alt tarafını görebildik. Beyaz yüzey suyu kütlesi, esasen erimiş su tarafından kesilen dar kanallar olan zengin kraliyet mavisi çizgilerle çizildi. (Dünyadaki alg açısından zengin bazı buzdağlarındaki benzer kanallar, onları dev yeşil çizgili nane şekerleri gibi gösterir, ancak çoğunun mavi tonları vardır.)

Bu arada, gördüğüm şeyin – ve üzgünüm, daha yaratıcı olamam, bu yüzden bekliyordum – buzdağının görünen kısmı olduğu uyarısını bırakmak için burası herhangi bir yer kadar iyi bir yer.

Newfoundland’deki Memorial Üniversitesi’nde buz uzmanı olan ve “A Field Guide to the Icebergs of Newfoundland and Labrador” adlı Super Definition kitabının yazarı Stephen E. Bruneau’ya göre, tipik olarak, her buzdağının yalnızca yüzde 10 ila 12’sini su hattının üzerinde görüyoruz. .”


Bay Bruneau, şirketlere, genellikle onları petrol kuleleri veya olta takımlarıyla çarpışmaktan alıkoymak için buzdağlarının nasıl kementlenip çekileceği konusunda tavsiyelerde bulundu. Ayrıca Suudi Arabistan veya güney Kaliforniya gibi yerlere dev buzdağlarını çekerek kronik tatlı su kıtlığını çözüp çözemeyeceklerini öğrenmek isteyen insanlardan her yıl birkaç telefon alıyor.

Bay Bruneau bana, “Bu çılgınca – böyle bir şeyi yapmanın hiçbir ekonomik anlamı yok” dedi. Yani teorik olarak mümkün olabilir. Ancak yakıt maliyetleri tek başına bir tuzdan arındırma tesisini finanse edebilir.”

Bay Bruneau’ya çok daha fazla sorulan diğer soru, iklim değişikliğinin ve daha sıcak küresel sıcaklıkların Iceberg Alley’deki buzdağlarını nasıl etkileyeceği. Her yıl o kadar çok faktörün devreye girdiği ve kimsenin gerçekten cevabını bilmediği oldukça karmaşık bir sorun olduğu ortaya çıktı. Daha yüksek sıcaklıklar daha fazla ve daha büyük buzdağlarını tetikleyebilirken, aynı zamanda erime hızlarını da hızlandırabilir, diye açıkladı.


Bir öğleden sonra Twillingate’nin birkaç mil güneyindeki New World Island’ın arka yollarında dolaşırken gerçek zamanlı olarak eriyen bir buzdağına rastladım. Sahne hipnotize ediciydi: dağ tenha bir koyda daha büyük bir buzdağının üzerine kıyıya vurmayı başarmıştı ve yaklaşmakta olan sörf dalgası tarafından sert bir şekilde çarpıyordu. Bir saat içinde ikiz kulelerin ihtişamından çift bir tümseğe ve sonunda gevşek, soğanlı bir tümseğe küçülmesini izledim.


Ama sonra, son saatlerinde aslında arkasındaki daha büyük buzdağını koruduğunu, kuzeninin bir gün daha hayatta kalmasına izin verdiğini veya en azından bir başka gelgit döngüsü olduğunu fark ettim. Buzdağı asil bir fedakarlık yapmıştı. Gerçekten eşsiz bir birey.


Haberler Seyahatini Takip Edin -de instagram Ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Bir sonraki tatiliniz için daha akıllı seyahat ve ilham için uzman ipuçları almak için. Gelecekteki bir kaçışın hayalini mi kuruyorsunuz yoksa sadece bir koltukta mı seyahat ediyorsunuz? bizimkilere göz atın 2023’te 52 destinasyon.