İstanbul'da kadın aşçılar nasıl parlıyor?

çavuş

Aktif Üye
Mantı nohuttan daha büyük değildi ve keskin yoğurt ve cızırdayan baharatlı tereyağıyla kaplıydı. O kadar iyiydiler ki düzinelercesini soluyabilirsiniz. Ortağım Barry ve ben, İstanbul'un Kuzguncuk semtindeki şirin bir restoran olan Hatice Anne Ev Yemekleri'nde, sevimli püsküllü istiridye şeklindeki bu kuzu dolgulu Türk mantılarını yedik.

Restoranın mantıcısı Merve Ataoğlu'nu selamladığımızda Benoit Hanquet, “Bu şehirde pek çok ismi duyulmamış kadın şef var” dedi. Culinary Backstreets kapsamında İstanbul mutfak turu için rehberimiz olan Hanquet Bey, daha sonra bizi Gule Kafe (kızarmış çörekler ve ufalanan susamlı kurabiye) ve Güneşin Sofrası'na (lezzetli meze mozaiği) götürdü. ve kadınlar tarafından denetlenmektedir.

Çeşitli restoranlarıyla bir şehri keşfetmeye her zaman değer. Ancak Sayın Hanquet'in gezisinden ilham alarak, daha sonraki İstanbul ziyaretimde sadece yetenekli kadınların işlettiği mutfaklara odaklanmaya karar verdim. Tüm ihtişamına ve giderek artan uluslararası şöhretine rağmen, İstanbul'un yemek dünyası yakın zamana kadar ataerkil kalmayı sürdürdü; tamamı ünlü şefler ve baklava ve kebap gibi geleneksel spesiyalitelere başkanlık eden kibirli ustalar.

Yerel yemek medyası yıldızı ve yemek kitabı yazarı Refika Birgül bana, “Erkekler profesyonel mutfakları işletiyordu, kadınların ise evde aileleri için yemek pişirmesi bekleniyordu” dedi. “Fakat İstanbul'da modern kaliteli yemek kültürünün yükselişiyle birlikte bu dinamik nihayet değişiyor.”


Doğrusu. Bu şehirde geçirdiğim on beş yılda, İstanbul'un sofistike mutfak tarzını sessizce tanımlayan bir nesil kadın şeflerin ortaya çıktığını gördüm; bu, genellikle yoğurt, tahin ve mısır gibi Anadolu malzemelerinin yaratıcı yorumlarını içeren bir ifade tarzıdır. nar. Ve böylece, kadın mutfak yıldızlarının aydınlattığı rotalarda şehri dolaştım, eski favorileri yeniden ziyaret ettim ve yeni gelenleri denedim.


İstanbul'un tarihi yarımadası, Ayasofya'nın görkeminin hakim olduğu imparatorluk camileri ve çarşılarıyla şehrin antik Bizans-Osmanlı çekirdeği bir turizm merkezidir. Ancak yerel halk, Kapalıçarşı'dan düğün altını satın almak ya da Giritli'de yemek yemek dışında buraya nadiren geliyor. Bu modern meyhane, yaklaşık yirmi yıldır faaliyet göstermesine rağmen hala lezzetli bir keşif gibi geliyor. 19. yüzyıldan kalma bir Osmanlı konağı ve cennet gibi bir bahçe içinde yer alan Giritli, kökleri Girit'e (Giritli, Türkçe'de Girit anlamına gelir) uzanan öncü şef ve restoran işletmecisi Ayşe Şensilay'a aittir. Helen aile tariflerinden ve İstanbul'un çok kültürlü mirasından yararlanan Bayan Sensilay, tanıdık lezzetleri sürekli olarak güncelliyor: Ege'nin geleneksel bir malzemesi olan börülce, beklenmedik bir şekilde baharatlı kuru kayısı şeritleriyle zenginleşiyor; Klasik bir yoğurt sos olan Cacık, salatalık yerine sulu semizotu ve yeşil badem içeriyor.


Giritli'nin prix fixe akşam yemeği meze ve ana yemeklerin birleşiminden oluşuyor. Öğle yemeğinde bizim yaptığımız gibi alakart yiyebilir, bir yığın çıtır çıtır kızarmış kabak, ardından bir kase deniz mahsullü orzo pilavı ve ardından Lufer adında ızgarada yerel lüfer yiyebilirsiniz. Karamelize ayva tatlımızı bitirdiğimizde içeri şık kırmızı gözlüklü, sanatkâr bir hanımefendi olan Sensilay Hanım girdi.


“Restoran sektörüne başladığımda kadınlar için çok zordu” dedi.

“Yeni nesil daha şanslı. Artık olağanüstü mesleki eğitim alabilirsiniz” diye devam etti. “Ayrıca, modern yemek tarzları daha fazla yaratıcılık sunuyor; kadınlar için daha çekici çünkü biz doğamız gereği yenilikçi ve reformistiz.”

Kişi başı 1.200 TL veya 40$'dan başlayan sabit fiyatlı akşam yemekleri; İki kişilik öğle yemeği yaklaşık 1.800 TL.


Haliç'in diğer yakasındaki Beyoğlu semti her zaman İstanbul'un parti ve restoran oyun alanı olmuştur. Şu anki mutfak yıldızı, Hodan'ı 2021 yılında 1901 yılından kalma zarif bir binanın bodrum katında açan Çiğdem Seferoğlu'dur. Beyaz masa örtüleri, açık mutfağı, yerden yükselen ağacı ve (muhteşem origami avize dahil) çağdaş Türk sanatıyla Hodan, açık-kapalı göz alıcı bir brasserie hissi veriyor.


Masamızdaki geleneksel yemek çeşitleri arasında nar ve salatalık salatası, üzerine bir kepçe keskin ekşi vişne şerbeti ve kızarmış ekmek üzerinde yumuşak yermantarlı taramosalata yer alıyordu. Ardından, doğranmış ve çıtır yeşil zeytinlerle süslenmiş ızgara ahtapot ve İstanbul sokak yemeklerine cesur bir saygı duruşu olan, lezzetli kokoreç parçacıkları (yani kavrulmuş bağırsaklar) ile süslenmiş, alevde öpülmüş bir pide (gözleme) geldi. Yerel gül yaprakları ve çimen yeşili fıstıklarla süslenmiş görkemli bir tiramisu, yakındaki gece kulüplerine girip çıkan parti çocuklarının yanından gece boyunca bize eşlik etti.


İki kişilik akşam yemeği yaklaşık 1.900 TL.


Bu şehirde Asya yemeklerini düşünemezsiniz. Ancak Roka Galataport'ta İngiltere'nin meşhur Şişman Ördek ustalarından yetenekli şef Suna Hakyemez'in önderliğinde leziz çiğ balık yemeklerinin ve robata şişlerinin tadını çıkarabilirsiniz.

Ve bir akşam Sankai by Nagaya'da yemek yemek için Boğaz'dan güzel bir servisle Bebek semtine gittik. Bu Asyalı yeni otel, geçen Mart ayında açıldıktan sadece sekiz ay sonra Michelin yıldızıyla ödüllendirildi. Bebek Otel'de bize Sankai'nin üçüncü kattaki, köpüklü su manzaralı, 24 kişilik sakin yemek odasına girmemizi sağlayan bir oda anahtar kartı verildi. Açık mutfakta suşi shokunin (sanatçı) Hiroko Shibata doğaüstü bıçak becerilerini sergiledi.

Michelin yıldızlı Japon şef ve Sankai dehası Yoshisumi Nagaya'nın himayesi altındaki Bayan Shibata, Japon Donanması için çalışırken yıllarını Japonya'yı dolaşarak bölgesel spesiyalitelerin tadına bakarak geçirdi. Erken emekli olduktan sonra, balık tutkusunu aynı derecede erkek egemen olan suşi dünyasında sürdürdü. “Erkek meslektaşlarım beni mutfakta görmekten o kadar rahatsız oldular ki!” diye hatırladı gülerek. “Ama buna alışmaları gerekiyordu.”


İstanbul'daki suşi mekanlarının çoğu deniz ürünlerini ithal ederken, Bayan Shibata sadece yerel av ürünleri kullanmakta ısrar ediyor. Omakase'miz, enfes bir yengeç ve üzerinde Karadeniz alabalığı yumurtası bulunan karidesli çörek de dahil olmak üzere kaiseki tarzı ısırıklarla başladı. Göze çarpan sashimi yemekleri, Marmara Denizi'nden gelen bozulmamış levrek kaymaktaşı tabakaları ve tereyağlı palamut külçeleriydi (palamut). Bayan Shibata'nın zarif maki rulolarındaki doğranmış yağlı ton balığı ve dolgun kerevitler Ege'den geliyordu.


Özenle hazırlanan kestane tatlımızın ardından Shibata Hanım'a Türkçe öğrenip öğrenmediğini sorduk.

“Balıkçılardan çoğunlukla kötü sözler duydum” diye yanıtladı.

Kişi başı 4.500 TL'den başlayan tadım menüleri.


Bebek'in kuzeyindeki yemyeşil sahil bölgesi Yeniköy, yakın zamana kadar geleneksel fırınların ve beyaz ceketli garsonların bulunduğu deniz ürünleri restoranlarının bulunduğu sakin bir mahalleydi. Michelin yıldızlı Araka ve şef Burcak Kazdal ve kardeşi Murat'ın sahibi olduğu büyüleyici Apartiman gibi kadınların işlettiği restoranlar sayesinde burası artık bir lezzet destinasyonu. Narenciye kokulu bir arka bahçeye sahip olan Apartiman, 2017 yılında Kazdallar tarafından eski bir evden dönüştürülmüş ve artık her akşam genç yerel halk ve gıda sektörü temsilcileriyle dolu. Atmosfer o kadar davetkar ki yabancılar kendilerini hemen müdavimler gibi hissediyorlar.

San Francisco ve İngiltere'de yaşayan ve çalışan eski bir fırıncı, çoban ve kasap olan Bayan Kazdal, seyahatlerden, eski yemek kitaplarından ve özel tedarikçilerinden ilham alan eklektik bir kişisel yemek pişirme tarzına sahiptir.


Bu tarz, pekmez ve miso ile kavrulmuş ve turp turşusu ile tamamlanan baharatlı kereviz kökünden oluşan başlangıçlarımızda çok lezzetli bir şekilde belirgindi; ve hafif tütsülenmiş istavrit, borlotti fasulyesi, üzüm ve altındaki sıcak salata sosunu emen tırtıklı ekşi mayalı krutonların üzerinde servis edilir. Ördek suyunda pişirilen ve ağzınızda eriyen çekilmiş ördek parçaları ve damağı temizleyen hurma dilimleriyle kaplanan eriste (geleneksel dilimlenmiş Türk eriştesi) gelince, bu, her türlü duygusal, rahatlatıcı yemektir. gün.

İki kişilik akşam yemeği yaklaşık 2.000 TL.


Son durağımız, Seraf Vadi'de yemek yemek için iç kesimlerde yer alan, ışıltılı gökdelenler ve mega alışveriş merkezleriyle dolu bir bölge olan Vadi'ydi. Restoranın sahibi Doğan Yıldırım, gastronomik özgünlüğe o kadar takıntılı bir Kürt restoran işletmecisi ki, işi genel müdürü Sinem Özler'e teklif edene kadar sürekli şefleri kovuyor. Mükemmel bir ev aşçısı olan Özler Hanım, Seraf Vadi'nin menüsü için yöresel lezzetleri araştırmak amacıyla Türkiye'yi dolaştı. Dolayısıyla mevcut menülerindeki yemekler arasında, Türkiye-Ermenistan sınırından gelen Azerbaycan hengel'i (karamelize soğanla elde yuvarlanan erişte) ve orta Anadolu kenti Kayseri'den gelen yağlama (domates benzeri sığır eti ile nemlendirilmiş odun ateşinde pişirilen tabakalar) yer alıyor.


Dolma, içli köfte (etli bulgur köftesi) ve lahmacun (“Türk pizzası”) gibi iyi bilinen klasikler bile enfes malzemeler ve detaylara gösterilen dikkatle rafine edilmiştir. Bu rustik Anadolu lezzetlerini, son teknolojiyle donatılmış bir mekanda, eşsiz Türk şarapları eşliğinde tatmak büyük bir heyecan. Restoranın 240 etiketli menüsünü ülkenin önde gelen şarap uzmanlarından Sabiha Apaydın hazırladı.

Bayan Özler, “Geleneksel Türk mutfağı genellikle mütevazı bir atmosferde ve alkolsüz olarak servis ediliyor” dedi. “Ona hak ettiği güzel evi vermekten gurur duyuyoruz.”

Seraf Vadi'de mutfak yolculuğumuz, ona hayat veren yemekle sona erdi: Çıtır hamur ve sulu kuzu dolgusunun mükemmel uyumu için odun ateşinde pişirilen mantı. Bu, bir mutfak yolculuğuna ilham verecek bir yemek ve İstanbul'un kadın şeflerinin mutfak becerilerinin bir kanıtıydı.

İki kişilik akşam yemeği yaklaşık 2.200 TL. Türkiye'deki mevcut enflasyon oranı göz önüne alındığında, bu makalede listelenen tüm fiyatlar gösterge niteliğindedir ve alkol veya hizmeti içermemektedir.

Haberler Travel'ı takip edin Şu tarihte: instagram Ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllıca seyahat etmek için uzman ipuçları almak ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekteki bir kaçamağın mı yoksa sadece koltukta seyahat etmenin mi hayalini kuruyorsunuz? Bizimkilere göz atın 2024'te 52 seyahat noktası.