New Mexico'daki uzak Gila Wilderness'ı keşfetmek

çavuş

Aktif Üye
Serin bir bahar sabahında, bana New Mexico'nun güneyindeki uçsuz bucaksız Gila Vahşi Doğasını göstermesi için Sino adlı bir koyuna güvendim. Rocky Canyon'un gölgeli güney tarafındaki Ponderosa çamlarını, çölü andıran kuzey tarafındaki yarıklardaki dikenli armut kaktüslerinden ayıran sığ bir dere boyunca ileri geri hareket ederken, kırmızı kaya duvarları yanımızda yükseliyordu. Sino, pinyon, ardıç ve uçlarında solgun sarı meyveler taşıyan dokunaçlı cholla kaktüsleri korularından oluşan bir savana giden dik bir tepeyi tırmanırken boynuna yaslandım. Çevrelerinde ne binalar ne de yollar tarafından bozulmamış ormanlık dağlar uzanıyordu.


1924'te ülkenin ilk vahşi yaşam alanı olarak belirlenmesinden yüz yıl sonra, uzaktaki Gila Wilderness, kurucusu çevreci Aldo Leopold'un vizyonunu yerine getiriyor gibi görünüyor.

Leopold, “'Vahşi doğa' derken, doğal haliyle korunan, avlanma ve balıkçılığa izin verilen, iki haftalık bir paket geziyi barındırabilecek kadar geniş ve yolların bulunmadığı bitişik bir arazi parçasını kastediyorum” diye yazdı. , insan yapımı Yollar, kulübeler veya diğer insan yapımı yapılar var.


Henry Provencio, eski bir Orman Hizmetleri bölge korucusu olup, yakın zamandaki emekliliğine kadar, çamlarla kaplı dağların sayısız kanyonu ve kurtlar, ayılar ve dağ aslanları için yaşam alanlarını gizlediği Gila Yaban Hayatı'nın çoğunu yönetmişti. “Burada insanlar sadece ziyaretçi” dedi. “Bugün dünyada bir tür vahşi doğa tanımına sahip 48 ülke var ve her şeyin başladığı yer burası.”

Beş günüm boyunca keşfettiğim gibi, “HEE-la” olarak telaffuz edilen Gila ziyareti hem ilham verici hem de zorlayıcı. Vahşi doğada arabalar ve köprüler gibi olanaklar bulunmuyor, bu nedenle seyahatlerin çoğu yürüyüşçüler ve at binicileriyle sınırlıdır. Yakındaki yollar yavaş olduğundan uzak bir varış noktası daha da uzaklaşıyor. Ama bunların hepsi tasarım gereği.

“İnsanların buraya gelmeyi istemesi gerekiyor.”

Otomobilin piyasaya sürülmesinin yol açtığı yol inşaatındaki patlamayla birleşen hızlı gelişme temposu, 20. yüzyılın başlarında ormancılık departmanının başkanı olarak güney New Mexico'ya geldiğinde Leopold için zaten bir endişe kaynağıydı. Görevleri arasında avlarını avcılar için korumak amacıyla kurt gibi yırtıcı hayvanları vurmak vardı.

Amerika Birleşik Devletleri'nin her yerinde Aldo Leopold olarak ders veren emekli peyzaj mimarı Steve Morgan, “Tüm yırtıcı hayvanları öldürmenin, her şeyin doğal dengesi açısından çok büyük sorunlara yol açtığını fark etti” dedi. “Keşif için laboratuvar olarak arazi sağlamaktan bahsetti.”


Haziran 1924'te Orman Hizmetleri onun önerisini takip etti ve yüzbinlerce dönümlük alanı Gila Yaban Hayatı ilan etti. Yıllar geçtikçe sınırlar değişti ve bugün iki bitişik vahşi doğa alanı kabaca orijinal alanı kaplıyor. Yaklaşık 560.000 dönümlük daha büyük Gila Wilderness, komşu 202.000 dönümlük Aldo Leopold Wilderness ile birlikte orijinal adını korudu. Her ikisi de, arabalara izin verilmesi de dahil olmak üzere erişim açısından daha az kısıtlayıcı olan 3,3 milyon dönümlük bir tampon alan olan Gila Ulusal Ormanı ile çevrilidir.

Dağlık bölgede gezinmek zor olabilir. Ziyaretimi ulusal ormanın sınırındaki iki kasabadan günübirlik gezilerle organize ettim: Albuquerque'nin yaklaşık 300 kilometre güneybatısındaki küçük Kingston, NM ve Kingston'ın 45 mil batısında, çok sayıda kamyonun geçebileceği kadar dik ve dolambaçlı bir otoyol üzerinde yer alan Silver City. 177 kilometrelik bir dolambaçlı yoldan gitmeniz gerekiyor.

Hem Gila Ulusal Ormanını hem de Gila Vahşi Doğasını yöneten Orman Hizmetleri sözcüsü Maribeth Pecotte, “İnsanların buraya gelme arzusu olması gerekiyor” dedi. “Ona tesadüfen rastlamazsınız.”

Kaya konutları ve kaplıcalar

Gila bölgesinin ana cazibe merkezi Gila Cliff Konutları Ulusal Anıtı, keşifleriniz için iyi bir başlangıç noktasıdır. Silver City'den kaya evleri, ulusal ormanın içinden geçen dolambaçlı 15. Karayolu üzerinden kuzeye doğru 90 dakikalık sürüş mesafesindedir.


1276'dan başlayarak, Mogollon Kızılderilileri olarak bilinen avcı-toplayıcılar, Gila Konglomerası adı verilen kehribar kaya kayalıkları arasındaki mağaralarda 40 odalık bir dizi inşa ettiler.


Mogollon ve akraba halklardan geldiğine inanılan Pueblo kültürlerinden biri olan Zuni Pueblo'dan Ronnie Cachini, anıtın ziyaretçi merkezinde gösterilen bir videoda “Bana göre bu bizim kilisemiz” dedi.

Kuraklığın Mogollon'u baharla beslenen bir derenin üzerindeki kayalıklara nasıl sürüklediğini anlatan bir park korucusu ile birlikte bir tur için konutlara zamanında ulaşmak amacıyla yaklaşık 300 basamaklı dik patikayı tırmandım. Yakınlarda, Aşağı Akrep Kamp Alanı'nda, bir kaya yüzeyini, anlamı zamanla kaybolmuş soyut figürler ve sembollerle dolduran bir resim galerisi vardı.


Anıttan Gila Vahşi Doğası'na, yarık kanyonlara ve uzak kaplıcalara giden çeşitli yürüyüş parkurları vardır. Ancak baharda azgın Gila Nehri'ni geçmek zorunda kalma ihtimali de dahil olmak üzere koşullar beni ön bölgede tuttu.


Orada, kaya evlerinin hemen güneyinde, Gila Kaplıca Kamp Alanı'nın rustik havuzlarını çevreleyen, nehir kenarındaki yüksek kayalıklara bakan “ıslan ve nefes ver” çağrısı yapan tabelalara dikkat ettim.

Ara bölgede yürüyüş

Haftalarca süren araştırmalardan sonra, kaybolan yürüyüşçüler, zehirli meşe ile karşılaşmalar ve zorlu nehir geçişleri hakkında sayısız hikaye duymuştum. Gerideki vahşi alanlara nispeten kolay erişim sağlayan Podyum Rekreasyon Alanı'na giden yol yapım aşamasındaydı. Görünüşe göre vahşi doğa her türlü istilaya direniyordu.

O akşam Silver City'deki Little Toad Creek Brewery & Distillery'de diğer konuklar teorimi doğruladılar ve komşu Gila Ulusal Ormanı'nda vahşi doğanın manzarasının tadını çıkarmak için yürüyüşler önerdiler. Beni oraya yönlendirecek haritalar çizdiler.


Ertesi sabah, Silver City'nin birkaç mil kuzeyindeki patikanın yakınındaki donmuş uzun çimenlerin üzerinde güneş parlarken, konuşkan Meksika alakargaları ve sinirli hamam böceği vireoları eşliğinde 7.000 metrelik Gomez Zirvesi'ne doğru yola çıktım. İyi işaretlenmiş yürüyüş parkurları, dağın eteklerindeki alanı geçerek, çam ağaçlarının yerini, bazılarının 9 metrelik çiçek saplarına sahip heykelsi agav bitkilerine bıraktığı dağın zirvesine bir kilometrelik dolambaçlı bir tırmanışa götürür. Kuzeyden bakıldığında, Mogollon Dağları'nın 3.000 feet'in üzerinde yükselen karla kaplı sırtı da dahil olmak üzere Gila Yaban Hayatı boyunca uzanan manzaralar görülüyordu.

O öğleden sonra, Silver City'de parkur haritaları satan bir mağaza olan Gila Hike & Bike'ın personeli, Tadpole Ridge de dahil olmak üzere ulusal ormandaki 15. Karayolunun dışında bazı yollar önerdi.

Tepeye yirmi dakikalık bir tırmanış, ormanın kesintisiz manzarasını sunuyordu ve bana Aldo Leopold uzmanı Bay Morgan'ın bir tavsiyesini hatırlattı: “Yerlerin özlerini korumak için vahşi doğa olarak tanımlanması gerekmez.”

At sırtında keşfedin

Son günümde iki Orman Hizmetleri çalışanıyla birlikte Rocky Canyon'daki Gila Wilderness'a keşif gezisine çıktım.

Vahşi doğa yöneticisi olarak Orman Hizmetleri, yol bakımı için sezonluk itfaiye istasyonlarına ve nakliye ekiplerine personel sağlamak üzere departmanın baş eğitmeni Zackary Law tarafından yönetilen bir at ve katır ahırına güveniyor. Bay Law, Sino'yu eyerledi ve beni, izole edilmiş Gila alabalığı popülasyonlarının genetiğini incelemesi gerektiğinde kamp ekipmanlarını ve bilimsel aletleri doğaya getirmek için Bay Law ile birlikte çalışan bir balık biyoloğu ve deneyimli binici kadın olan Eileen Henry ile tanıştırdı.

Bir orman yolundan vahşi doğaya doğru ilerlerken, hemen iki çakalı korkuttuk. Bay Law, kum akıntılarında puma izleri, patikada kurt izleri ve ağaçkakanların oraya sakladığı meşe palamutlarını ararken kabuğu ayılar tarafından soyulmuş bir çam ağacı tespit etti.

Alp ve çöl iklimlerini geçerken, büyüleyici mağaralarla ve her an düşmeye hazır görünen, doğal olarak yığılmış kayalarla karşılaştık ve eğer daha erişilebilir olsaydı, sosyal medyada kesinlikle selfie mıknatısı haline gelecekti.

Gila'nın florası ve faunası hakkındaki ansiklopedik bilgisini 1.000'den fazla nüshayı izleyerek geliştiren Bay Law, “Gila'nın çoğu böyle: Çöle doğru ilerliyorsunuz ve nehir yataklarına ve kalın çam ormanlarına doğru iniyorsunuz” diyor. her yıl eyerde kilometrelerce.


Daha küçük harikalardan bazıları arasında çarpıcı biçimde benekli göğüsleri olan, yiyecek arayan bir çift Montezuma bıldırcını, bir geyiğin çene kemiğiyle ilgili bir bulmaca ve yaklaşık sekiz saatlik 10-10 saatlik süre boyunca karizmatik boynuzlu boynuzlu bir kertenkelenin – bir kertenkele türü – kısa bir çekimi yer alıyordu. mil yolculuğu.

Silver City'ye dönüş yolunda açık hava meraklıları arasında oldukça popüler olan yeni bira fabrikası olan Open Space Brewing'de durdum. Barda, vahşi doğaya ulaşma çabalarımı ve coşkumu yerel bir öğretmen ve hevesli bir yürüyüşçü olan 31 yaşındaki Molly Gibson ile paylaştım.

“Bu iyi bir şey,” diye gülümsedi. “Oraya ulaşmak zor.”

Ne zaman gidiyorsun


Gila Wilderness'ın ana kapısı olan Silver City'de, tarihi 1938'e kadar uzanan (kahvaltı dahil 129 $'dan başlayan) şehir merkezindeki Murray Hotel de dahil olmak üzere birçok otel bulunmaktadır. Yaklaşık 10 dakika kuzeyde yer alan lüks Bear Mountain Lodge, ulusal ormanın yanındaki 178 dönümlük arazisinde yürüyüş parkurları sunmaktadır (kahvaltı dahil 180 $'dan başlayan fiyatlarla).

Gila Cliff Dwellings'in yakınında yer alan Gila Hot Springs Campground, kaynaklara erişim de dahil olmak üzere kişi başı gecelik 12 USD karşılığında kamp imkanı sunmaktadır. Misafir olmayanlar için su kaynaklarının günlük kullanımı 8 USD'dir. Wolfhorse Outfitters, ulusal ormanda patika gezileri ve paket turları sunuyor (100 dolardan başlayan fiyatlarla).

Aldo Leopold Wilderness'ın güneydoğusunda yer alan dokuz odalı Black Range Lodge, ilk olarak 1880'lerde madencilere ev sahipliği yapıyordu ve şimdi müzik dinlenmeleri ve yıldız izleme partileri sunuyor (odalar kahvaltı dahil 120 dolardan başlıyor).

Elaine Glusac, Frugal Traveller'ın bütçe dostu ipuçları ve seyahate odaklanan köşe yazarıdır.