İslami Roma: Büyük Gösteri ve Sessiz Savaşlar
İtalya’daki İslami varlığın geçmişi sekizinci yüzyıla kadar uzanıyor, ancak resmi olarak tanınan Büyük Roma Camii, Galleria Borghese’den kısa bir taksi yolculuğu mesafesindeki Parioli’de açıldı. Avrupa’nın en büyüğü olan cami, Doğu ile Batı’yı ustaca harmanlayan, ışıltılı, alçak modern bir yapıdır. Girişin yanındaki bir çeşme, kaldırımı Michelangelo’nun Campidoglio’sunun göz kamaştırıcı geometrisini yansıtan bir plazayı tazeliyor ve traverten kaplı tapınağa giden ikiz sütun sıraları, Bernini’nin Aziz Petrus Meydanı’ndaki anıtsal sütun dizisini anımsatıyor.
İç mekan, merkezi kubbeyi çevreleyen alçak asılı dairesel avizeler, girift karo duvarlar ve zeminde dönen zengin bir İran halısı ile kıvrımlı hatlarda bir çalışmadır. Kuş cıvıltısına giriyor, parıldayan bir kubbede dua ediyor ve araziden çıkıp, yüksek Parioli’nin kenarındaki bir çam ve selvi korusuna adım atıyorsunuz. Bir trenin geçtiği zamanlar dışında, yemyeşil, sakin bir bölge.
Belki çok sessiz. Birçoğu Fas, Bangladeş, Arnavutluk veya Senegal’den gelen göçmenler olan Roma’nın hızla büyüyen İslam topluluğu, şehrin dört bir yanında Termini tren istasyonunun yakınındaki kasvetli, hareketli meydanlarda yaşıyor. Çoğu Romalı Müslüman için, Ulu Cami’de Cuma ayinlerine katılmak, işten bir gün izin almak anlamına gelir.
COREIS (İtalyan İslami dini cemaati) Başkanı İmam Yahya Pallavicini, “Ulu Cami bir gösteri parçası, bir sembol, bir gurur yeridir” diyor. “Ancak şehrin Müslüman sakinleri, genellikle özel evlerde veya garajlarda bulunan mahalledeki daha küçük, resmi olmayan camilerde ibadet ediyor.” Tipik bir Cuma günü, Ulu Cami binlerce kişi için inşa edilmiş bir alanda yüzlerce kişiyi bir araya getirir.
Çağdaş Müslümanların hükümet onaylı Roma ibadethaneleri bulmakta yaşadıkları zorluk, Roma’nın ilk Hıristiyanlarının kötü durumunu anımsatıyor. Yahudilerin ve Mithras ve İsis’in takipçilerinin aksine, Hıristiyanlar şiddetli bir şekilde zulme uğradılar ve Aziz Petrus Bazilikası da dahil olmak üzere Roma’nın en eski kiliselerinden bazıları şehitlik yerleridir: azizlerin inançları nedeniyle öldürüldüğü yerler. Santa Sabina, Santa Prassede, Santa Pudenziana ve Sant’Agnese Fuori le Mura kiliseleri de acı çekerek kutsallaştırıldı. Kristal mozaikleri ve ince, saf ışığıyla bu mütevazi, zarif bazilikalar, İmparatorluğun küllerinden garip, tutkulu, boyun eğmez yeni bir kültün doğduğu zamanı çağrıştırıyor.
Her çağ, her inanç, her hacı Roma’yı yeniden kutsal kılar.
İtalya’daki İslami varlığın geçmişi sekizinci yüzyıla kadar uzanıyor, ancak resmi olarak tanınan Büyük Roma Camii, Galleria Borghese’den kısa bir taksi yolculuğu mesafesindeki Parioli’de açıldı. Avrupa’nın en büyüğü olan cami, Doğu ile Batı’yı ustaca harmanlayan, ışıltılı, alçak modern bir yapıdır. Girişin yanındaki bir çeşme, kaldırımı Michelangelo’nun Campidoglio’sunun göz kamaştırıcı geometrisini yansıtan bir plazayı tazeliyor ve traverten kaplı tapınağa giden ikiz sütun sıraları, Bernini’nin Aziz Petrus Meydanı’ndaki anıtsal sütun dizisini anımsatıyor.
İç mekan, merkezi kubbeyi çevreleyen alçak asılı dairesel avizeler, girift karo duvarlar ve zeminde dönen zengin bir İran halısı ile kıvrımlı hatlarda bir çalışmadır. Kuş cıvıltısına giriyor, parıldayan bir kubbede dua ediyor ve araziden çıkıp, yüksek Parioli’nin kenarındaki bir çam ve selvi korusuna adım atıyorsunuz. Bir trenin geçtiği zamanlar dışında, yemyeşil, sakin bir bölge.
Belki çok sessiz. Birçoğu Fas, Bangladeş, Arnavutluk veya Senegal’den gelen göçmenler olan Roma’nın hızla büyüyen İslam topluluğu, şehrin dört bir yanında Termini tren istasyonunun yakınındaki kasvetli, hareketli meydanlarda yaşıyor. Çoğu Romalı Müslüman için, Ulu Cami’de Cuma ayinlerine katılmak, işten bir gün izin almak anlamına gelir.
COREIS (İtalyan İslami dini cemaati) Başkanı İmam Yahya Pallavicini, “Ulu Cami bir gösteri parçası, bir sembol, bir gurur yeridir” diyor. “Ancak şehrin Müslüman sakinleri, genellikle özel evlerde veya garajlarda bulunan mahalledeki daha küçük, resmi olmayan camilerde ibadet ediyor.” Tipik bir Cuma günü, Ulu Cami binlerce kişi için inşa edilmiş bir alanda yüzlerce kişiyi bir araya getirir.
Çağdaş Müslümanların hükümet onaylı Roma ibadethaneleri bulmakta yaşadıkları zorluk, Roma’nın ilk Hıristiyanlarının kötü durumunu anımsatıyor. Yahudilerin ve Mithras ve İsis’in takipçilerinin aksine, Hıristiyanlar şiddetli bir şekilde zulme uğradılar ve Aziz Petrus Bazilikası da dahil olmak üzere Roma’nın en eski kiliselerinden bazıları şehitlik yerleridir: azizlerin inançları nedeniyle öldürüldüğü yerler. Santa Sabina, Santa Prassede, Santa Pudenziana ve Sant’Agnese Fuori le Mura kiliseleri de acı çekerek kutsallaştırıldı. Kristal mozaikleri ve ince, saf ışığıyla bu mütevazi, zarif bazilikalar, İmparatorluğun küllerinden garip, tutkulu, boyun eğmez yeni bir kültün doğduğu zamanı çağrıştırıyor.
Her çağ, her inanç, her hacı Roma’yı yeniden kutsal kılar.