Timisoara’yı düşünmenin zamanı gelmiş olabilir

çavuş

Aktif Üye
Bisikletli kuryeler hızla geçerken aileler dolaşıp dondurma külahlarının tadını çıkarıyor. Emekliler bakımlı çiçek tarhlarının yakınındaki banklarda dinlenirken, kulaklıklı yenilikçiler köpeklerini gezdiriyor ve çocuklar bronz balıklarla dolu bir çeşmenin yanında güvercinleri kovalıyor. Romanya’nın Timisoara kentindeki Zafer Meydanı’ndaki sahne tam anlamıyla Avrupalı; modern ve eski dünyayla buluşuyor.

Büyük meydan boyunca sıralanan, üç Amerikan futbol sahasından daha büyük olan ve Ulusal Opera ve Metropolitan Ortodoks Katedrali ile çevrili görkemli Art Nouveau saraylara baktığımda, Timisoara’nın karşılaştığınız en dikkat çekici şehir olan seyahat uykusu olarak nasıl kalabildiğini merak ediyorum. muhtemelen hiç duymadım.

Romenler ve tarih meraklıları Timisoara’yı, yerel protestoların diktatör Nikolay Çavuşesku’nun devrilmesine yol açan ülke çapında bir dalgayı ateşlediği Aralık 1989’daki kanlı Romanya devrimindeki öncü rolü nedeniyle tanıyor. (Ülke hâlâ bu devrimin çözülmemiş mirasıyla boğuşuyor.) Kalabalık Zafer Meydanı’na baktığımda, o vahim günlerde 100.000 anti-komünist göstericinin nasıl bir araya toplandığını hayal etmekte zorlanıyorum.


Diğer şöhret iddiaları arasında Avrupa’da elektrikli sokak aydınlatmasına sahip ilk şehir (New York’tan sonra dünyanın ikinci büyük şehri) olması (1884) ve gösterişli Art Nouveau ve Barok mimarisi nedeniyle “Küçük Viyana” lakaplı olması yer alıyor. 1716’da başlayan ve 164 yıl Osmanlı İmparatorluğu’nda başlayan Habsburg egemenliğinin silinmez işareti. Türklerden kurtulan Timisoara, sonraki iki yüzyıl boyunca Macar ve Avusturya kontrolü ve Avusturya-Macaristan’ın ikili monarşisi altında gelişti. Her ne kadar mimarisi, tramvayları ve yeşil alanları Avusturya başkentini anımsatsa da “Viyana” lakabı biraz abartı.


Timisoara, Budapeşte’den sadece birkaç saat uzaklıkta olmasına rağmen turistler tarafından büyük ölçüde bilinmiyor ve nispeten keşfedilmemiş bir yer. Timisoara, Romanya’nın başkenti Bükreş’e olduğu kadar Viyana’ya da yakındır (her ikisi de yaklaşık 340 mil) ve hatta diğer beş Avrupa başkentine daha yakındır. Aynı zamanda onu Avrupa’daki şehirlere bağlayan küçük ama genişleyen bir havaalanı aracılığıyla da erişilebilir.


Ayrıca 2002 yılında Gözleri açık bir Barış Gönüllüsü olarak geldiğimde Timisoara’yı hiç duymamıştım. İki yıl kaldım, aşık oldum, evlenmek için geri döndüm ve Timisoara beni eski bir dost gibi cezbedince her yıl Amerika’ya geziler yaptım. Eşim ve ben altı yıl önce geri taşındık. Hızla gelişen teknoloji sektörü, önemli miktarda yabancı yatırım ve 40.000 üniversite öğrencisinin genç enerjisi sayesinde, devrim sonrası zorlu yıllardan günümüzün kozmopolit atmosferine doğru bir evrime tanık oldum.

Benim için Timisoara’nın iki çekiciliği var: hemen göze çarpan mimari ve yavaş yavaş aklıma gelen özgünlük. Burası, bolca eskici dükkanının olduğu bir turist tuzağı değil, ılımlı bir hızla ilerleyen ve ziyaretçilerine yalnızca iki ya da üç günü doldurmaya yetecek kadar – ve belki de hala şaşırtacak bir Romanya tadı sunan gerçek, yaşanabilir ve çok kültürlü bir şehir. ya var olmayan ya da olumsuz, gerekçesiz bir imaj sorunu var.


Timisoara’nın en popüler turistik mekanların yer aldığı tarihi merkezi kompakttır, yürünebilir ve araç trafiğine kapalı üç meydan üzerinde yoğunlaşmıştır: Zafer, Özgürlük ve Birlik. Yol boyunca cesur mimarinin bir karışımı var.


Zafer Meydanı’nda 90 metre yüksekliğindeki Ortodoks katedrali hakimdir ve kendine özgü neo-Moldavya, Bizans tarzı tarzı ülkenin diğer tarafında daha yaygındır. 1930’larda inşa edilen katedral, dünyanın en yüksek Ortodoks kiliselerinden biridir ve çok sayıda kuleye, devasa yaldızlı bir sunağa, yüksek fresklere ve devasa sütun dizilerine sahiptir. Müthiş bir rahibenin küratörlüğünü yaptığı, çoğu zaman gözden kaçan ücretsiz bodrum müzesinde antik ikonlar, el yazmaları ve dini eserler sergilenir.


Meydanın başka bir yerinde, Neuhausz, Weiss, Dauerbach, Löffler ve Széchenyi gibi o dönemde şehrin en zengin aileleri olan, asıl sahiplerinin isimlerinin hâlâ anıldığı 20. yüzyılın başlarından kalma saraylar hayranlık uyandırmaya değer. Bir yandan, iki modernist, komünist dönem apartman bloğu tasarım sürekliliğini bozuyor, ancak binaların çoğu Art Nouveau’nun, özellikle de Viyana Secession’un mükemmel örnekleri; renkli, hatta eğlenceli Macarca ve eklektik unsurlar – 1920’lerde inşaat patlamasının mirası. şehir Avusturya-Macaristan egemenliği altındaydı. Restorasyon çalışmaları devam ediyor ancak birkaç cephe yakın zamanda Avrupa’da rakipsiz olacak şekilde orijinal ihtişamına kavuşturuldu.


Meydanın sonunda ise içi samimi ve etkileyici olan ancak önceden onay alınarak sadece gösteri ve tur gruplarına açık olan 686 kişilik Opera Binası yer alıyor.

Pek çok kişi Zafer Meydanı’ndan kısa, şemsiyelerin gölgelediği Alba Iulia Caddesi’nde yürüyor, sokak müzisyenlerinin ve dondurmacıların yanından geçerek Özgürlük Meydanı’na ve buradaki 1756’da Viyana’da yapılan süslü Nepomuklu Aziz John ve Meryem Ana heykeline gidiyor. . Bir köşedeki eski Macar bankasının hâlâ restorasyona ihtiyacı var ama zarif kulesi ve yuvarlak balkonları Art Nouveau tarzını yansıtıyor. Klasik unsurlarla eklektik bir tarzda inşa edilmiş, nar rengindeki 18. yüzyıldan kalma eski belediye binası, artık bir üniversite müzik okuluna ev sahipliği yapıyor; keman ve trompet sesleri genellikle pencerelerinden duyularak cazibeyi artırıyor. Karnınız acıkıyorsa zengin bir menü sunan davetkar bistro Cafeneaua Verde’nin yanı sıra focaccia, panini ve kruvasan servis eden popüler La Focacceria’yı tercih edebilirsiniz.


Çevredeki binalar, yan sokaklardan iç Kumaş, Iosefin ve Elisabetin bölgelerine kadar şehir merkezinin her yerinde ortak bir tema olan yenilenmiş ve yenilenmemiş bir karışımıdır, aynı zamanda mimari çekicilik ve ihmali yayar, ancak görülmeye değerdir. Timișoara, 14.000 tarihi binasının çoğunu restore etti ve onlara bir miktar yeni ihtişam kazandırdı; iki savaş arası dönemde büyüleyici bir şehir olmalı. Ancak hâlâ yapılması gereken çok iş ve yıpranmış kenarlar var; henüz tamamen cilalanmamış bir şehrin gerçekliği; özgün ve sürekli değişen, görünüşe göre Doğu Avrupa ile ilgili stereotipleri yıkmaya çalışan bir şehir.

İki blok ötede, pastel renklerin ve mimari mücevherlerin pitoresk bir karışımı olan Union Meydanı bulunmaktadır. Avusturya-Macaristan İmparatorluğu döneminde bir idari merkez olan Barok saray, artık Rumen heykeltıraş Constantin Brancusi’nin Paris’teki Centre Pompidou ve Londra’daki Tate Modern’den eserlerin yer aldığı bir ay süren sergisine ev sahipliği yapan Timisoara Ulusal Sanat Müzesi’ne ev sahipliği yapıyor. Ve başka yerlerde.


Ünlü sanatçı kariyerinin çoğunu Paris’te geçirdi ve bu, son 50 yıl içinde Romanya’da eserlerinin yer aldığı en büyük sergi.


Sanat müzesinin yanında, Art Nouveau ve Ayrılıkçılığın etkileyici bir örneği olan, pembe-nane renk şeması zencefilli bir evi anımsatan, 1911’den kalma ilginç Brück Evi yer alır. Meydanın karşısında, yaklaşık 6 milyon dolara mal olan dört yıllık bir yenilemeden sonra göz kamaştıran Roma Katolik Aziz George Katedrali yer alıyor. Barok şaheserin içinde, Romence, Macarca ve Almanca’da kitleler kutlansa da İtalya’ya taşınacaksınız.

Union Square, Timisoara’nın çok kültürlülüğünü ve dini hoşgörüsünü temsil ediyor. Yerel olarak bilinen Katolik “kubbesinin” karşısında gösterişli ve renkli Sırp Ortodoks piskoposluğu ve kilisesi bulunur. Yakınlarda Almanca eğitim veren bir okul (iki Nobel Ödülü sahibi yetiştirmiş) ve bir kitapçı var; birkaç blok ötede ise 1865’te tamamlanan ve uzun bir yenileme çalışmasının ardından geçen yıl yeniden açılan Cetate Sinagogu yer alıyor.

Bir zamanlar gelişen bir Yahudi cemaati, iki savaş arası dönemde nüfusun yüzde 13’ünden fazlasını oluşturuyordu, ancak komünist rejim sırasında kitlesel göç nedeniyle önemli ölçüde küçüldü. Yine de Timisoara’nın Yahudi mirası büyük bir önem taşıyor ve Brück Evi ve meydanın köşesinde Gaudí havasını yansıtan simgesel yapı Max Steiner Sarayı da dahil olmak üzere en güzel binalarının çoğunda görülebiliyor.


Union Square bölgesi, çoğu açık havada oturma alanı bulunan yeme ve içme mekanlarıyla doludur ve yerel halk için popüler bir buluşma yeridir. Geleneksel Romen yemekleri için çorbalar, güveçler ve polentalı ızgara etler için Miorita’yı deneyin. Vinto, Romanya’nın hak ettiği değeri görmeyen üzüm çeşitlerini tadabileceğiniz, şarap konusunda uzmanlaşmış lüks bir restorandır. Geniş bir cin seçkisine sahip Zai Minyatür, manzara eşliğinde kokteyller ve spritzler servis ederken Garage Cafe, vegan olanlar da dahil olmak üzere şehrin en iyi kahvaltı ve hamur işlerinden bazılarını sunmaktadır. Gölgeli bir terasa sahip rahat bir vejetaryen restoranı olan Naru, göze çarpan birçok kahve mekanından biri olan Doppio’nun karşısında yer almaktadır.

Union Meydanı yakınında Devrim Anıt Derneği ve Aralık 1989’un trajik ve coşkulu olaylarını anlatan müze bulunmaktadır. Kısa film ve sergiler bilgilendirici ve ilgi çekicidir, ancak grafikseldir ve küçük çocuklar veya mide bulantısı olanlar için değildir. Bu, özellikle Amerikalılar ve diğer Batılılar için, alçakgönüllü olsa da, ufuk açıcı bir deneyimdir.

Ana meydanları keşfetmenin yanı sıra, şehrin içinden geçen ve biri Sırbistan sınırına 40 kilometre uzaklıktaki yürüyüş yolları ve bisiklet yollarının bulunduğu yeşil parkların yanından geçen, ulaşıma elverişli Bega Kanalı boyunca yürüyerek Timisoara’yı bir yerel gibi deneyimleyebilirsiniz. Kanal boyunca çok sayıda bar ve restoran yer alır, ancak hepsinden önemlisi, “vaporetto” su taksilerini ve sayısız salkım söğütlerin arasından süzülerek geçen kanoları izlemek ve gezinmek için hoş bir yerdir.

Ne zaman gidiyorsun


Timisoara, 2023’teki üç Avrupa Kültür Başkentinden biridir. Aralık ayı boyunca burada sanat sergileri, konserler, müzik festivalleri, tiyatro ve dans düzenlenmektedir.


Kültür Başkenti organizatörleri, müzelerin dışındaki gizli avlulardan özel galerilere kadar mekanları sergi alanı olarak kullanıyor. Etkinlik programının tamamını görüntüleyin veya aya göre öne çıkanları görüntüleyin.

Romanya’nın para birimi leu’dur (çoğul: lei). Restoranlarda çorbalar ve başlangıçlar için 25 ila 45 lei (yaklaşık 5,50 ila 10 dolar) ve ana yemekler için 70 ila 90 lei ödemeniz bekleniyor. Konaklamaya gelince, 2021 yılında açılan dört yıldızlı Atlas Hotel, ana meydanlara sadece birkaç adım uzaklıkta modern konfor sunuyor. 700 lei’den iki katı.


Haberler Travel’ı takip edin Şu tarihte: instagram Ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllıca seyahat etmek için uzman ipuçları almak ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekteki bir kaçamağın mı yoksa sadece koltukta seyahat etmenin mi hayalini kuruyorsunuz? Bizimkilere göz atın 2023’te 52 seyahat noktası.