Yogyarkata, Endonezya, Cava kültürünün başladığı yerdir

çavuş

Aktif Üye
Uluslararası havaalanından Endonezya'nın Java adasındaki Yogyakarta şehrine kadar olan uzun yolculuk, en azından jetlaglı bir gezginin pirinç tarlaları ve orman tepeleriyle dolu bir sınır bölgesinden geçmesini kolaylaştırma avantajına sahiptir. Sonra hareketli metropol yaklaşıyor ve her şey sadece iş ve sıcak tropikal kentsel kaostan ibaret. Bir zamanlar “Kota Sepeda” yani bisiklet şehri olarak anılan şehirde sokaklar milyonlarca scooter ile dolup taşıyor.

Aşırı turlanmış Bali'ye akın eden milyonlarca insanın yalnızca küçük bir yüzdesi Yogyakarta'ya doğru yol alıyor. Burası üniversitelerle dolu, saygın bir kraliyet ailesi tarafından yönetilen, kültürel ve entelektüel refahın olduğu bir yer. Birkaç gün içinde onu harika bir şehir haline getiren şeyin ne olduğunu anlamak kolay değil.

Scooterın etrafını sardıktan sonra fark ettiğiniz ilk şey, küçük tezgahlardan fiili açık hava restoranlarına kadar uzanan yiyecek tezgahları veya warunglardır. Neredeyse her cadde ve ara sokakta sıralanıyorlar ve çoğu zaman kaldırımları kaplıyorlar; bu nefesli güvecin (gudeg) kusursuz menşeini veya oğlaklardan yapılan “efsanevi” satayları anlatan pankartlarla övünüyorlar.


Yogya'yı keşfetmek için iki haftadan fazla zaman harcadım, ancak yemekle başladım, birkaç gün içinde warung'dan warung'a ve ardından restoranlara geçtim. Beni onlara, Kovid kapatana kadar bir Yogya restoranı işleten ve şimdi bir tür geçici yemek pişirme kulübü işleten, Jakarta'da nakil olan 39 yaşındaki Tiko Sukarso yönlendirdi. Bu warung'da kızarmış erişte (Bakmi Goreng) ve bir sonraki warung'da tatlı ve baharatlı samballarla birlikte kızartılmış serbest gezinen tavuk (Ayam Goreng Kampong) yedim. Sabah 7'de kahvaltı için Bu Sukardi'nin ateşli zencefil ve hurma şekeri (wedang tahu) karışımında titrek yumuşak tofu yapan warung'unu buldum.

Bir akşam Yogya'da yemek yemenin daha resmi yanını bana göstermek için Bay Sukarso benimle, oymalı tik ağacından sandalyelerin bulunduğu gösterişli açık köşklerde yer alan gösterişli Cava restoranı Griya Dhahar RB'de buluştu. Burada hindistancevizi teluru olan Brongkos Telur gibi klasik yemeklerin tadını çıkardık. yedim. Börülce, soya peyniri, haşlanmış yumurta ve melinjo adı verilen limonlu acı bir bitkiden yapılan sütlü güveç.

Bay Sukarso, “Fıstığı seviyoruz” dedi. “Gado gado veya lotekteki fıstık sosu gibi soslu yağlı şeyleri seviyoruz.” (Bunlar genellikle çiğnenebilir tempeh içeren salatalardır.) “Bu bizim damağımızda var. Fındıklı, kremsi, yağlı, tatlı, mayalanmış bir şey.”


Yemekler arasında müzeleri, birçok sanat galerisini, yıllık büyük bir çağdaş sanat sergisini, sabah pazarını, buz gibi alkolsüz içecekler için sayısız barista tarzı kafeyi, klasik bir dans gösterisini ve zemin katındaki buharlı bir odada bir drag kabaresini ziyaret ettim. Şehrin en ünlü batik mağazası Hamzah Batik Shop'ta bana ithaf edilen Müslüman kıyafetleri. Klasik dans, bir gamelan orkestrası eşliğinde zarif el hareketleri ve durma vücut hareketlerini içeriyordu. Drag şovu, başörtülü hayranların drag yıldızlarıyla selfie çektirdiği, saf pop kampının keyifli bir patlamasıydı.


1980'lerden bu yana ilk kez Yogya'ya dönmemin bir nedeni de şehrin bir kısmının 2023 yılında kozmolojik eksen olarak adlandırılan UNESCO Dünya Mirası Alanı olarak belirlenmesiydi. Site, 18. yüzyılda bölgeyi siyasi ve manevi olarak hâlâ yöneten bir saltanat tarafından inşa edilmiştir. Yogya'yı evrenin merkezine yerleştiren animist, Hindu, Budist ve Müslüman inançlarının senkretik bir karışımının yapılarını, ayrıntılarını ve sembollerini içerir.


Şehrin çevrelediği alan mütevazı, hatta mütevazı görünüyor. Küçük bir anıt, birçok kapı, bazı surlar, alçak bir cami, Taman Sari veya Su Kalesi adı verilen, artık kullanılmayan banyolar ve bahçelerden oluşan güzel bir kompleks ve iki çift kutsal banyan ağacı içerir. En önemli parçası, ağaçlarla çevrili, havadar ve zarif bir arazide yer alan, bir kısmı Yogyakarta'nın 10. Sultanı ve hükümetinin işgal ettiği çok binalı bir saray olan Kraton'dur. Binalardan biri, Cava yaşamının döngüleri ve ritüelleri hakkında animasyonlu bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Açık bir pavilyonda her gün dans ve kukla tiyatrosu gösterileri gerçekleştirilmektedir. Bunlardan en güzeli, sanatçıların ustalardan talimatlar aldığı, ayrıcalıklı, samimi bir manzara olan Pazar sabahı dans antrenmanıdır.

Turist hızınızı yavaşlatıp Kraton'a ve yakındaki Sonobudoyo Müzesi'ne dikkat ederseniz bir şey netleşir: Yogya kültürü karmaşıktır, içe dönüktür, ritmiktir, sembollerle meşguldür ve her zaman iyi bir kod çözümüne ihtiyaç duyar. En ünlü yerel dans performansı, antik Hindu destanı Ramayana'dır, ancak bu, her sokak bloğunda görünen camilerin şafak öncesi ezan sesi çıkardığı Müslüman bir ülkeye nasıl sığar? Her yerde başörtüsü görüyorsunuz ama Mekke'deki yetkililer başörtülü drag show hayranları hakkında ne düşünüyor?


İki din, iki tapınak


Nefes kesen bir manzara için, Prambanan ve Borobudur adlı şehrin dışındaki antik tapınak komplekslerine gidin; ilgili dinleri onurlandıran, ilgili krallıklar tarafından 100 yıl içinde inşa edilen, kısa sürede yıkılıp terk edilen, daha sonra ortaya çıkarılıp restore edilen ve günümüzde değer verilen iki muhteşem yapı. her biri UNESCO Dünya Mirası Alanı.

Prambanan, geçmişi 9. yüzyıla kadar uzanan devasa bir volkanik taş Hindu yapıları koleksiyonudur. Kabartma oymalarla çevrili en büyük tapınaklara tırmanılarak Shiva, Ganesha, Durga ve daha birçok heykelin bulunduğu odalara erişim sağlanabilir. Alan, inşaattan kısa bir süre sonra, muhtemelen yakınlarda hala aktif olan Merapi Dağı'nın patlaması nedeniyle büyük ölçüde tahrip edildi. 240 orijinal tapınaktan yalnızca birkaç merkezi tapınak 20. yüzyılda yeniden inşa edildi ve alan daha küçük binalardan gelen sayısız moloz yığınıyla doldu. Bu, insan yaratıcılığının evreninin, yok edici Shiva olmasa bile, Dünya'nın kendisinin yaratıcı yıkımıyla karşı karşıya olduğu bir yerdir.


30 mil uzakta, yanardağa daha da yakın olan dünyanın en büyük Budist tapınağı Borobudur'dur. Ayrıca büyük olasılıkla dokuzuncu yüzyılda inşa edilmiş ve Budizm'in gerilemesi ve İslam'ın yükselişinin ardından birkaç yüz yıl sonra terk edilmiş. Berkeley'de eğitim almış Budist bilim adamı Hudaya Kandahjaya'nın bana söylediği gibi, bu bir “dharma yığınıdır”, yani ibadetten çok öğretme amaçlıdır. Yaklaşık 400 metrekare olup 10 kat yüksekliğindedir. Ziyaretçiler alt kenarlardan çıkıyor ve aydınlanmayı tasvir eden süssüz tepeye kadar dünyevi cazibeleri anlatan oyma panelleri inceliyor. Buda figürlerini görmek için bakabileceğiniz 72 büyük, çan şeklindeki, içi boş stupa ile çevrili üç seviye vardır.


Eksen ve şakaklardan sonra şansım yaver gitti. Yerel kraliyet soyundan gelen 72 yaşındaki ünlü sanatçı Siti Adıyati ile tanıştım. Kozmolojik Eksen'i sorduğumda beni evine davet etti. Bayan Adıyati, 1970'lerde Yogya'nın prestijli sanat okulunda Endonezya akademisine karşı isyan eden bir sosyal aktivisttir.

Büyük evinin dış mekan pavyonunda, kuru silinebilir bir tahtaya dev bir infografik çizmişti. Burada Kraton ve sembolik önem taşıyan sekiz kapısı da dahil olmak üzere kozmik tesisleri bulunuyordu. Eksenin kuzeyi ılıman Merapi'ye doğru nasıl işaret ettiğine dikkat edin, dedi. Güneyde, yerel mitolojide önemli bir rol oynayan bir tanrıçaya ev sahipliği yapan açık deniz uzanır. Bayan Adıyati ayrıca mandala şeklindeki Borobudur da dahil olmak üzere mandalalar çizmişti. Bayan Adıyati'nin genç yaşta Cava dansı öğrencisi olarak öğrendiği, Hindu ve Budist kökenli jestlere gönderme yapan bir insan vücudu karikatürü vardı.


“Bu,” dedi karmaşık çalışmasına el sallayıp gülerek, “benim.” Bununla aynı zamanda şehrini de kastetmişti.

Şehir içindeki köyler

48 yaşındaki sanatçı Rangga Purbaya bir öğleden sonra çağdaş sanat alanı Jogja Ulusal Müzesi'nde dev bir banyan ağacının yanında dururken “Yalnız olduğunuzda hızlı çalışabilirsiniz” dedi. şehir, kahve içtim). İsim). “Ama bir grupta olduğunuzda çok ileri gidebilirsiniz.”

Fotoğrafa dayalı sanatı sıklıkla 1965'teki anti-komünist toplu katliamların kurbanlarına odaklanan ve bunların çoğu Orta Java'dan gelen Bay Purbaya, şehrin birçok sanatçı kolektifinin kısmen temsil ettiği topluluk ruhunu açıkladı: bunlardan biri kendisiydi. yönetir.

Pek çok kişi Yogya'nın scooter'lardan kaçarken göründüğünden daha yavaş, daha toplumsal bir şehir olduğu konusunda ısrar etti. Bir Amerikan şirketinde yapay zeka harcamalarını iyileştirmek için yarı zamanlı bir işte çalışan 32 yaşındaki sanatçı Nona Yoanisarah şunları söyledi: “Yogya daha sakin, daha yavaş, daha nazik; bu farklı. Küçük bir kasaba ama büyük ölçekte.”


Bunu hissetmek için kampongların içinden geçmelisiniz. Bunlar şehrin içindeki köyler, dar sokaklardan oluşan labirent gibi dizili ev kümeleri. Kampong'lara varış noktası olmadan yürüyüş yapılmalı. Avlanan iyi beslenmiş kedileri, böcek arayan tavukları, narin kafeslerdeki ötücü kuşları, birbirinden güzel renklerdeki duvar ve kapıları ve sayısız saksı bitkisini görebilirsiniz.


En sevdiğim kamponglardan biri, Moated Kalesi ve Pasar Ngasem Pazarı'nın doğusundaki bölgedir; bu bölge, birkaç turistik mağazanın yer aldığı ancak eski kraliyet duvarları ve binalarına bitişik olması nedeniyle mimarisi açısından hala güzel ve çeşitlidir. Diğeri ise eski Kotagede kentindeki Mescid Ghedhe Mataram camisinin yakınındaki kampong. Şehrin en eski camisi olan bu 18. yüzyıl camisi, Cava tasarımını uzun süredir etkileyen Hindu motiflerini içeren kapı ve duvarlarının mimari tarzıyla görülmelidir.

Daha sonra bir dizi ev arasından doğuya ve güneye doğru ilerleyin. Kampong refah içinde başlar (Longkang Kotagede kafede şık bir kahve deneyin veya daha şık banyan gölgeli Legian kafeyi ziyaret edin) ve ardından güneye, ağaçlarla, hayvanlarla ve kaotik ortak alanlarla dolu, zamansız bir köy köyünü anımsatan bir alana doğru ilerler.

Tapınakları gördükten, warungları denedikten, kampongları yürüdükten ve Kozmolojik Eksen'i hayal ettikten sonra artık sertifikalı bir Yogya ziyaretçisisiniz. Tayland'ın Sacramento ve Chiang Mai gibi yerlerinde yaşamış, dünyayı dolaşan bir yerli bana şunları söyledi: “Yogya'ya gelen turistler geri dönüyor.”

Bu Yogya'nın evrenidir, biz sadece onu ziyaret ederiz.

Haberler Travel'ı takip edin İle instagram Ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllıca seyahat etmek için uzman ipuçları almak ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekteki bir kaçamağın mı yoksa sadece koltukta seyahat etmenin mi hayalini kuruyorsunuz? Bizimkilere göz atın 2025'te 52 seyahat noktası.