Bir Japon köyü turistlerin ısı, is ve çelik için gelmesini istiyor

çavuş

Aktif Üye
Geçtiğimiz Ekim ayında, Yoshida köyünde, Lucifer'in yatak odasında kalıcı bir demirbaş olabilecek kadar kontrollü bir vahşetle öfkelenen, kömürle dolu devasa, açık bir fırın olan bir tataranın önünde durdum.

Bu turuncu alevlerin göbeğinin derinliklerinde, Tamahagane adı verilen olağanüstü derecede yüksek kaliteli bir çelik veya ülke tarihinin büyük bölümünde Japon kılıçlarının yapıldığı mücevher çeliği içeren, büyüyen ve parçalanan bir külçe vardı. Kullanılabilir bir külçenin varlığı olası görünmüyordu ve eğer doğruysa neredeyse simyasaldı. Son 20 saattir yaptığımız tek şey, aralıklarla demir kumunu ve taze kömürü dikkatli bir şekilde alevlerin üzerine sallamaktı.

Yoshida, Japonya'nın merkezindeki Shimane Eyaleti dağlarında yer alır ve her zaman çalkantılı olan Japonya Denizi ile sınır komşusudur. Yaklaşık 700 yıl boyunca, Yoshida'nın çevresindeki işçiler, Tatara-ba (kelimenin tam anlamıyla “fırın yerleri”) adı verilen yerlerde zorlu bir programa göre mücevher çeliği yaptılar – dağları, nehirleri ve nesiller boyu peştamallar içinde kömür kürekleyen, alnı yanmış isli adamları şekillendiren bir program. . Daha sonra 20. yüzyılın başında üretim neredeyse durdu. Diğer yöntemler daha ucuz ve daha etkiliydi.


Yoshida, çelik uzmanlığının zirvesindeyken yaklaşık 15.000 kişiye ulaştı. Bugün nüfusu 1.500 civarındadır. Japonya'nın kırsal kesimlerindeki birçok kasaba gibi, yaşlanan nüfus, düşük doğum oranları ve sanayi kaybının bir karışımı da sokakları boşalttı.


Ancak son zamanlarda, bir tür kolonyal Williamsburg'da Yoshida'da eski demir eritme geleneklerinin 24 saatlik yeniden canlandırmaları sahnelendi. İşten çıkarmalar, Tanabe Corp. için çalışan Yuji Inoue adında bir adam tarafından yürütülüyor. fırının sahibi çalışıyor. Titreyen sobanın yanında dururken bana, “Bizim için Tatara bir simge ve kentsel gelişimin bir direğidir” dedi. Bay Inoue ve Tanabe Corp. Yoshida'yı kendi kendine yeterlilik yaratacağını, nüfusu artıracağını ve şehri yeniden canlandıracağını umduğu bir tür Tatara köyüne dönüştürmeye çalıştı.

Ve böylece, peyzajın yeniden büyümesi fikriyle yılda birkaç kez fırınlarını ateşliyorlar, turistleri davet ediyorlar ve yaklaşık 250 kilo ağırlığında bir külçe doğuruyorlar.


Açık fırın bir odanın ortasında beton bir kaide üzerinde duruyordu. Uzun kenarlarda fırını besleyen ve onu yaklaşık 2.500 Fahrenheit dereceye kadar ısıtan hava giriş boruları vardı. Her şeyin etrafında Şinto temizlik ipleri asılıydı. Ateş yakılmadan hemen önce bir rahip, iyi şanslar ve güvenlik dilemek için tüm mekanı kutsamıştı.


Çeşitli istasyonlarda alevlerin etrafında yakılan yaklaşık 20 heyecanlı turistten oluşan bir ekip, Japonlar ve birkaç yabancıdan oluşan ve hepsi çok modaya uygun koyu gri tulumlar giymiş olduğundan güvenlik son derece önemliydi. Bunlar, tatara ba'da bir gün ve bir gece çalışma şansı için yaklaşık 200.000 yen veya yaklaşık 1.500 dolar ödeyen insanlardı. (Tulumları ve küçük bir ham çelik parçasını hatıra olarak saklamalarına izin verildi.) Yüzleri ve elleri kömürle lekelenmişti.


Mücevher çeliği, demir kumunun (demirle doyurulmuş alüvyon (nehirde biriken) kum) bir kömür ocağı üzerine yavaşça saçılmasıyla yapılır. Turistler çam kömürünü kesin parçalara ayırmak için saatler harcadı. Bambudan yapılmış küreklerle kömür yığınları toplayıp ocağa attılar.

Kenarda Noriaki Yasuda adında bir adam duruyordu. Isı, kömür ve nemli demir kumu arasındaki bu yavaş dansın atanan şefi Murage idi. Parlak mavi tulumuyla, titreyen turuncu alevlere karşı güzel, neredeyse şiirsel bir tezat oluşturuyordu.

Bay Yasuda, babacan bir endişeyle havanın akışını, ateşin rengini ve kömürün yüksekliğini kaşlarını çatarak ve izledi. Bazen geri çekilip karanlık girintisinde kollarını kavuşturmuş halde, hâlâ kaşlarını çatarak ve gözlemleyerek oturuyordu. Tatara tekniğini kullanarak çelik yapmak için çok zaman harcandığı ortaya çıktı.


Tatara-Ba'nın her şeyi kapsayan sıcaklığının dışında, Ekim dağ havası ciltte bir karıncalanma hissi uyandırıyordu. Gökyüzü kayan yıldızlarla doluydu. Shimane Eyaleti aslında Japonya'nın iç kesimlerinde yer almaktadır. Shimane'ye trenle gidebilirsiniz ancak Tokyo'dan yolculuk oldukça zorludur. Yani oraya uçmak daha kolay (ve daha ucuz). Tabii ki trene bindim. 500 kilometrelik yolculuk yaklaşık yedi saat sürdü.

Bölge, Japon kültürel mitolojisinde temel bir yer olan muhteşem Izumo Tapınağı ile tanınır. Bununla birlikte Shimane, 2019 yılında en az ziyaret edilen iller arasında yer aldı. Bu yıl gelen turistlerin sadece küçük bir kısmı yola çıktı. Şu anda ziyaretçi akınına uğrayan Kyoto'daki Gion gibi yerlerin aksine, Shimane bana uluslararası turizmin etkin bir şekilde yasaklandığı Japonya'nın Kovid dönemini hatırlattı.


Bay Yasuda bana “Çelik sadece bir miktar karbon içeren demirdir” dedi. Nihayet onunla konuşacak cesareti bulduğumda, maskesinin ardındaki yüzünü kocaman bir gülümseme aydınlattı. (Covid endişesinden daha az, kömür tozundan dolayı ise daha çok maske takıyordu.) Beni rahat bir şekilde tuvaletinin arka tarafındaki bir karatahtaya götürdü ve fırında neler olduğuna ve kömürün nasıl işlendiğine dair temel kimyasal formüllerin taslağını çizdi. iki amaca hizmet eder. Birincisi, odundan çok daha sıcak yanar. İkincisi, karbon atomları çeliğin oluşumu için gereklidir; Demir atomları arasına yerleşerek metalin gücünü arttırırlar.


Orada durup yanan devasa şeyi izlerken, birkaç gün önce ziyaret ettiğim Japon usta kılıç ustası Akihira Kawasaki'yi düşündüm. Daha önce hiç Japon kılıcı tutmadığımı ve hiç yakından bakmadığımı anlattım. Başını salladı, parlak çalışmalarından birini kılıfından çıkardı ve kırmızı bir keçe parçasının üzerine koydu.

Onu elime aldım ve sanki bir kara delik tutuyormuşum gibi hissettim, sanki ışık bıçağın sırtında kayboluyormuş, sanki ışık kendi kendine açılıp açılıyormuş gibi. Gözlerim olayı göremiyordu. Bir ayna gibi parlıyor, yansıyor ve aynı zamanda dünyada nefes alıyormuş gibi görünüyordu. Işıklara tutulduğunda bıçak sanki içeriden aydınlatılmış gibi parlıyor gibiydi.


Hayran kalmıştım. Olağanüstü güzelliğe sahip bir şeydi: Narin ama güçlü ve keskinliğiyle dehşet vericiydi. Beynimin kortikal altı köşesinde atavistik bir koro bağırdı: “O kenardan uzak dur!” Onu dikkatlice, nazikçe ve büyük bir konsantrasyonla tekrar keçenin üzerine yerleştirdiğimde, kazara matın bir köşesini kestim.

Eritme işlemi ile kılıcın nihai ürünü arasındaki boşluk, düşünen bir insanı bayıltmaya yetiyordu. Tüm bu kömür ve kum, bu ısı, bu is, cürufun periyodik olarak uzaklaştırılması – erimiş lav gibi çıkan kirletici maddeler, küreklerle kepçeyle alınıyor ve yıpranmış eski el arabalarıyla taşınıyor ve dışarı için için yanan bir yığın halinde atılıyor. fırın. Bu mutlak hamlık sürecinin bu kadar sanat ve şiddet dolu bir Japon kılıcıyla sonuçlanması en yüksek düzeyde bir mucizeydi.


Tatara-Ba'ya döndüğümüzde, fırının yüklenmesinden 20 saat sonra kum tükendi ve süreç sona erdi. Aralarında birkaç çocuğun da bulunduğu yaklaşık 30 köylü, yüksek fırın binasına doluştu. Fırının beton dış kabuğu bir vinç yardımıyla dikkatlice kaldırıldı. Sıcaklığın tüm gücü anında hepimize çarptı. İçeride hala çok fazla kömür yanıyordu. Kömür yatağının altında sıvı cüruftan oluşan bir zemin vardı. Ve ortada kırık bir taşa benzeyen bir şey vardı; tüm bu çalışmanın ürettiği külçe.

Kalabalık tezahürat yaptı. Külçe yere indirildi ve hepimiz bir aile portresi çekmek için onun etrafında toplandık.


2024'te çelik üretimiyle bir şehri canlandırabilir misiniz? Bilmiyorum. Ancak Japonya bu tür tarih, kültür ve zanaatlarla doludur. Arazi yok oluyor, ancak bunun gibi çabalar geriye bakıp geçmişte olanı takdir etmenin ve sürdürülebilir ve geleceğe yönelik bir şeyler inşa etmenin değerli bir yoludur.


Bir de pratik tarafı var: Tamahagane başka türlü hazırlanamıyor. Bütün bu çabalara neden değdiğini sorduğumda Bay Inoue bana “Modern çelik üretimi aynı şeyi üretemiyor gibi görünüyor” dedi. “Tamahagane, barın en kaliteli parçaları olarak tam orada” dedi. Bu parçalar parçalanıp ülke genelindeki bir avuç kılıç ustasına ve Yoshida'daki müze mağazasına gönderiliyor. Tamahagane'nin aynı zamanda mükemmel golf atıcıları da yaptığı ortaya çıktı.

Craig Modu Kamakura ve Tokyo'da yaşayan bir yazar ve fotoğrafçıdır. Çalışmalarını Instagram'dan takip edebilirsiniz: @craigmod. Önceki kitabı, “Kissa'ya öpücük” Tokyo'dan Kyoto'ya Nakasendo Otoyolu boyunca 435 millik bir yürüyüşü anlatıyor. Yakında çıkacak kitabı Şeyler Başka Şeylere Dönüşüyor, Random House tarafından 2025 baharında yayınlanacak.


Haberler Travel'ı takip edin Şu tarihte: instagram Ve Haftalık Travel Dispatch bültenimize kaydolun Daha akıllıca seyahat etmek için uzman ipuçları almak ve bir sonraki tatiliniz için ilham almak için. Gelecekteki bir kaçamağın mı yoksa sadece koltukta seyahat etmenin mi hayalini kuruyorsunuz? Bizimkilere göz atın 2024'te 52 seyahat noktası.