Mona Adası'nın korkunç cazibesi

çavuş

Aktif Üye
“Bu garip dünya” Thoreau, “Pratik olmaktan çok mucizevi” diye yazdı ve yürüyüş ayakkabılarımı ve kaskımı, müshillerimi ve Dramamine'imi, pillerimi, bebek mendillerini ve neon turuncu güvenlik kıyafetlerimi toplarken aklıma onun sözleri geldi. Neredeyse bir yıl süren bürokratik zorluklardan sonra sonunda Mona'ya gitmek istedim. En popüler iki tur operatörü bana asla cevap yazmadı, bu yüzden geziyi 40 yılı aşkın süredir adayı keşfeden serbest çalışan rehber Jaime Zamora ile planladım. Ama böylesi daha iyiydi. Onun tutkusunun saflığını ve kurumları küçümsemesini sevdim. Bir web sitesi ya da broşür yerine beni özel bir Facebook grubuna yönlendirdi; burada eski haritalar, gazete kupürleri ve adada bulduğu eserlerin kişisel fotoğraflarından oluşan dikkatli bir arşiv tutuyordu: içinde bir delik olan kremalı bir deniz kabuğu, Kırık bir vazonun dekoratif kulpları.

Aralık ayında yıldızlar aniden hizalandı: izinlerimiz onaylandı, denizler sakinleşti ve bir ekip kurduk. Mikey adında bir tekne kaptanına vermek için ceketimde nakit parayla Midtown'u geçtim. Arkadaşlarım Ramón ve Javier başardılar; Arkadaşım Elisa da öyle. Fotoğrafçımız Chris, ortağı Andrea'yı da yanında getirecekti. Jaime bazı eski yoldaşlarını işe aldı: Chito, Manuel ve aşçı Charlito. Quique olarak bilinen çevrebilimci Hector Quintero temasa geçti ve Mona Adası'nın 33 yıllık yöneticiliğinden yakın zamanda emekli olan Tony Nieves'i davet etmemizi önerdi. Sonunda Jaime, ziyaretimiz için ayın dolunay olacağını mesaj attı: “Bir hafta içinde,” diye söz verdi, “sihrin parlamaya başlayacak.”

Tekneler şafak vakti Porto Riko'nun batı kıyısındaki Joyuda'daki iskeleye ulaştı. Denizin sakin olduğunu görünce rahatladık: “Plança'Ödedi kaptan, ütülenmiş bir çarşaf gibi, yılda yalnızca bir veya iki kez bu kadar nezaketle. Yanlış izlenime kapılmamam konusunda beni uyardı: “Mona öyle değil.” Yine de Atlantik ve Karayip sularının hain ters akıntılarla dolu bir kazanda buluştuğu Mona Geçidi'ni tam olarak geçerken bunu hissedebiliyordum. Pruva dalgaların üzerinden atlamaya başladı, bu yüzden kuyruk kemiklerimize zarar vermemek için korkuluklara sıkı sıkıya tutunmak zorunda kaldık. Uzun zamandır suya hiç bu kadar yakın olmadığımı fark ettim – Porto Riko'ya her zaman yukarıdan yaklaşıyordum – ve görünürde kara yokken bu tarafa kürek çeken ilk insanları ve gökyüzünün bulut kümelerini aradığını, gökyüzünün bulut kümelerini aradığını hayal etmeye çalıştım. yeşil şeylerin nefes aldığını gösteren işaret.

Son yıllarda sömürge öncesi tarihin standart anlatısını unuttum. Porto Riko'da Eğitim Bakanlığı hâlâ Columbus'u hoş karşılayan insanların basit, uysal ve gelişmemiş bir kültüre sahip olduğu şeklindeki yorgun anlatıyı destekliyor. Ancak arkeolog Reniel Rodríguez bana son araştırmaların çok net olduğunu söyledi: Takımadalarımıza yerleşmek için Orta Amerika'yı ve Amazon havzasını terk eden göçmenler, yıldızlara, akıntılara ve rüzgar düzenlerine göre yön değiştiren Polinezyalılar gibi büyük denizcilerdi. Nesiller boyunca süren göçler boyunca çok etnik gruptan oluşan topluluklar oluşturdular ve geniş ticaret ağlarını sürdürdüler: Guatemala'dan yeşim taşı, Kolombiya'dan altın ve bakır alaşımları, kıtasal ormanlardan jaguar dişleri. Bu malzemelerin hiçbiri tesadüfen gelmedi. İlerledikçe, örneğin bir kobay sürüsünü geniş bir kanonun dibinde Kolombiya'dan Porto Riko'ya taşımanın nasıl bir şey olacağını merak ettim.